שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
באותו זמן ימלאו בני-ישראל בשלמות את רצונו של הקדוש-ברוך-הוא ואו אז ייאמר באמת – "זאת מנוחתי עדי-עד"; כאן תשרה השכינה לנצח-נצחים.
כו אדר התשע"ט (03.03.2019)
בפרשת-השבוע מתוארת ההקמה בפועל של בית-האלוקים הראשון – המשכן שבמדבר. על בית-האלוקים נאמר בתהילים: "זאת מנוחתי עדי-עד, פה אשב כי איוויתיה", וישנן בזוהר הקדוש שלוש דעות כיצד לפרש את הפסוק: האחת – ארון הברית אמר אותו בעת שנכנס לקודש-הקודשים. השנייה – כנסת-ישראל אמרה אותו עם השלמת בניית המקדש. השלישית – הקדוש-ברוך-הוא אמר אותו על עם ישראל, הממלא את רצונו.
שלוש דעות אלה חולקות למעשה מהי המטרה העיקרית של מקדש-השם. לפי הדעה הראשונה, עיקרו של המקדש הוא להיות משכן ומנוחה לכלי שבו עיקר גילוי השכינה – ארון-הברית. לפי הדעה השנייה, העיקר הוא שיהיה לעם-ישראל מקום קבוע להקרבת קרבנות. לפי הדעה השלישית, העיקר הוא עצם השראת השכינה ומנוחתה בקרב עם ישראל.
לכל אחת מן הדעות ניתן ביטוי בולט בתקופה שונה: המשכן שבמדבר היה המקום היחיד שבכל משך קיומו נח בו הארון בגלוי – העיקר שלפי הדעה הראשונה. לאחר מכן, בתקופת הבית הראשון (לקראת סיומה) נגנז הארון, ונותר גנוז גם בכל ימי הבית השני.
בבית-המקדש בירושלים הגיעו עם ישראל אל המנוחה ואל הנחלה – העיקר שלפי הדעה השנייה. קודם לכן נדד בית-האלוקים ממקום למקום ולא הייתה לעם תחנת קבע לעבודת הבורא.
בגאולה הקרובה, בבית-המקדש השלישי, תגיע השכינה למנוחתה והשראתה האמיתית בקרבנו – העיקר שלפי הדעה השלישית. באותו זמן ימלאו בני-ישראל בשלמות את רצונו של הקדוש-ברוך-הוא ואו אז ייאמר באמת – "זאת מנוחתי עדי-עד"; כאן תשרה השכינה לנצח-נצחים.
(ליקוטי שיחות כרך כא עמוד 260)
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il