לאסור אסר על נפשו לא יחל דברו (במדבר ל,ג)
בתחילת פרשתנו, פרשת 'מטות מסעי', נידון נושא הנדרים וכיצד אפשר להתירם על-ידי חכם. אדם שנודר נדר לאסור על עצמו דבר כלשהו, אסור לו, כמובן, לעשות את הדבר. אך אם הוא פונה לחכם ומבקש התרה על הנדר - יכול החכם להתיר את נדרו.
כיצד יכול החכם להתיר נדרים?
הדבר יוסבר בהקדמת ביאור הסתירה שקיימת לכאורה בדברי חז"ל בעניין הנדרים: מצד אחד נאמר ש"נדרים סייג לפרישות" כלומר, הם דבר חיובי ומסייעים לאדם להגיע לפרישות (התרחקות מעבירה..), מצד שני גוערים חז"ל בנודר הנדר: "לא דייך מה שאסרה לך תורה?!"; כלומר, וכי לא די לך באיסורי התורה שאתה בא להוסיף עליהם משלך?!
שתי דרגות
אלא שני המאמרים עוסקים בשתי דרגות שונות: אדם שעדיין עומד בדרגה נמוכה, זקוק לנדרים שיסייגו (וירחיקוהו מ)תאוותיו וימנעו ממנו לשקוע בגשמיות העולם. הוא אינו יכול להסתפק באיסורי התורה, משום שגם הדברים המותרים עלולים להשקיעו בחומריות העולם, ולכן הוא נזקק לנדרים משל עצמו.
אולם כאשר הוא מתעלה לדרגה עליונה יותר בעבודת ה' ואור הקדושה כבר מאיר בנפשו - אזי הוא יכול לזכך את גשמיותו של העולם ולהעלותו לקדושה, ואז אסור לו להפריש את עצמו מענייני העולם. להפך: עליו לפעול דווקא בתוך העולם, כדי לזככו ולהעלותו לקדושה.
כוחו של חכם
זו דרגתו של החכם: הוא עומד בדרגה עליונה, שבה אין מקום לנדרים, ויש לו הכוח להעלות לדרגה זו גם את היהודי שנמצא בדרגה הנמוכה יותר, וממילא להתיר את נדרו. כאשר יהודי שנמצא בדרגה הנמוכה פונה אל החכם, מסביר לו החכם, קודם ההתרה, מענייני הנדר שנדר ונותן לו עצה טובה כיצד להתגבר על יצרו בנושא...מה שגם מרים אותו לדרגה העליונה יותר, בה אין לו עוד צורך בנדר.
תכליתם של הנדרים היא אפוא - התרתם. התכלית אינה להישאר בדרגה הנמוכה, שבה יש צורך בנדרים, אלא להתעלות לדרגה העליונה, שבה אין מקום לנדרים, משום שבדרגה זו לא זו בלבד שאין מקום להתנזר מענייני העולם, אלא להפך (כפי שמסבירה החסידות- צריכים להתעסק עם ענייני העולם המותרים ולהעלותם דווקא - לקדושה.
תכלית הגלות
פרשת 'מטות מסעי' נקראת בימי 'בין-המצרים'(- זמן חורבן בתי המקדש...), ויש נקודה משותפת ביניהם: כשם שתכליתם של הנדרים להעלות את היהודי לדרגה עליונה עד שיהפוך את החושך לאור, כך ימי 'בין-המצרים', כל תכליתם לרומם את היהודי, לחשוף את הכוחות העצומים החבויים בתוכו, שיוכל להתגבר על קשיי הגלות, עד שיבנה ה'בית השלישי' בקרוב ממש ב"ה.
כל מטרת הגלות והחורבן היא להביא להפיכת החושך לאור והמר למתוק. דווקא על-ידי הגלות מתעלה עם-ישראל לדרגה עליונה עוד יותר מאשר לפני החורבן, ולכן בביאת המשיח עתידים להתהפך כל ימי הצומות - לימים טובים ולימי ששון ושמחה, כי אז תתגלה מהותם הפנימית והאמיתית.