בגאולה השלמה יתרחבו גבולות הארץ ויכללו את שטחי העמים קיני קניזי וקדמוני (עמון מואב ואדום), שממזרח לירדן, ולכן קיבלו הלויים ערים גם שם, כדי לטעום מהחוויה של ארץ ישראל המורחבת.
יהודי צריך תמיד לנסוע, להתקדם! אסור אף פעם לחנות, לעמוד במקום אחד, תמיד צריך להתקדם במדריגה הרוחנית.
התורה מציינת שמסעם האחרון של בני ישראל היה אל "ירדן יריחו". המלה "ירחו" מרמזת למשיח, כי היא משורש המלה ריח, והנביא ישעיהו אומר שכאשר המשיח יבוא, "לא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח", כי אם "והריחו ביראת ה'".
פרשת "מסעי" מלמדת אותנו כי יהודי נדרש להיות כל הזמן ב'מסע', בתנועה מתמדת של עלייה והתקדמות. עליו להיות במדרגת 'מהלך' ולא בדרגת 'עומד'.
חיי יהודי המתחילים בלידתו, הם סדרה של "קטעים מלחיצים" המלווים על ידי מרחב והרווחה. בכל נקודה שהיא בחיינו, בכל שלב שהוא, נערמים על דרכנו מכשולים ונסיונות מסוימים. על ידי התגברות על המכשולים אנו יוצאים מחוזקים והמודעות האלוקית שלנו, גדלה.
תהליך היציאה מן ה'מצרים' האישיים הוא 'מסעי', לשון רבים - תהליך ארוך ומתמיד. המושגים 'מיצר' ו'מרחב' יחסיים הם. מצב רוחני היום, שנחשב 'מרחב' לגבי ה'מיצר' של אתמול, הוא כבר 'מיצר' לעומת ה'מרחב' שנדרש מן האדם על-פי אפשרויותיו - מחר...
בשל היות האישה בנויה מעולם של רגש ושבעיקרו היא מידת הגבורה, היא בהשתוות אליו, חסרת מאזן נפשי היות ומידת החסד נעדרת ממנה ומונעת ממנה יציבות וגורמת שתהיה קלה בדעת ונוטה לתנועה של כלות הנפש והסתלקות של גבורה
מלחמת מדיין מייצגת את ההתמודדות מול 'הגרעין הקשה' של הרע; מול אותם נימים דקים של רוע, ששייכים לשלושה כוחות השכל, ומהם קשה גם לבעלי מדרגה רוחנית גבוהה להיפטר. לכן במלחמה זו נטלו חלק גם בני לוי.
"החלצו מאיתכם" היא סיסמא הקוראת לצאת מאותו מעגל כובש של הקפדת יתר של שורת הדין, כשהממונה על החינוך משתמש בתפקידו כשתלטן בשם התורה הקדושה
הייתה מלחמה אחת בה השתתפו שבט לוי – מלחמת מדיין. הסיבה לכך היא כי בשונה מכל המלחמות שנועדו לכיבוש אדמות, הייתה מלחמה זו במטרה "לתת נקמת השם במדיין".
החכם עומד בדרגה עליונה, שבה אין מקום לנדרים, ויש לו הכוח להעלות לדרגה זו גם את היהודי שנמצא בדרגה הנמוכה יותר, וממילא להתיר את נדרו
קשר בין בעל ואשה החל עוד הרבה לפני החתונה והנישואין, מעצם לידתם והוויתם שני חצאים מנשמה אחת - יש קשר ביניהם, אך קשר זה "סמוי" ובלתי ניכר ונרגש, ובחתונה הקשר מתגלה לעיני כל.
אם ה' ציווה לחלק, ולא ציין מה לעשות בשארית, אז חייב להיות, שהחלוקה תצליח במדויק, כי כשה' נותן ציווי- אין מצב שלא יוכלו לקיים אותו!
השבוע אנו קוראים את פרשת מטות מסעי, כאשר כל פרשה מייצגת תנועה הפוכה. בנוסף לכך אנו נמצאים בימי בין המצרים, בהם נחרב הבית על מנת לבנות בית חדש. אך מדוע צריך ירידה צורך עליה? על כך ועוד בשיעור מרתק מפי הרב זלמן נוטיק העוסק בפרשת השבוע לאור שיחותיו הקדושות של הרבי מלך המשיח.