שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
אמת-מידה מושלמת של צדק חייבת להיות יצוקה על-ידי גורם נעלה מבני האדם. וזוהי למעשה אמת-המידה של התורה. התורה היא החכמה האלוקית של הקדוש-ברוך-הוא, שהמציא ויצר את הצדק
כב שבט התשע"ט (28.01.2019)
השבוע הסתמנה מגמה דתית וחרדית מרשימה של לימוד משפטים. ציבור חובשי הכיפה על כל מגזריו עסק בהכרת המשפט העברי ברמות שונות, בבתי-הכנסת, בישיבות ובבתי-הספר.
ניתן להתרשם כאילו מדובר בתוכנית מאורגנת לטווח רחוק, שיעדה הקמת מערכת משפטית שונה מזו הקיימת היום. לא סוד הוא, שהציבור הדתי מעוניין בשינוי יסודי של שלטון החוק בישראל. ולא רק הציבור הדתי, גם חלקים נרחבים מהציבור שאינו שומר תורה ומצוות (עדיין) מתעב את הסיאוב שמתחולל במסדרונות אותו מגדל שן. האקטיביזם השיפוטי, שמגלה חד צדדיות מובהקת בכל מה שקשור לענייני דת ולשאלת יהדותה של ארץ ישראל, נהיה לזרא על יותר ויותר אזרחים שפויים במדינה.
אולם עם כל הצדק שבכך, לא זו בדיוק מטרת המגמה הלימודית. כלומר, יש תכנית חלומית של מערכת משפטית הוגנת, אבל לא ברמה מעשית של מינוי שופטים חרדים באצטלת הגלימות השחורות. מדובר בתוכנית מסוג אחר לגמרי.
*
משפטים הוא שמה של פרשת השבוע, אותה לומדים השבוע המוני בית ישראל (גם כאלה שאינם חובשים כיפה בקביעות). היא עוסקת באותן מצוות שמובנות בהיגיון האנושי ומתמקדת רובה ככולה בעימותים שבין אדם לחברו. המשפט העברי האותנטי הוא משפט התורה – המשפט היחיד שמתנהל בצדק אבסולוטי.
כל מערכת חוקים שנוסדת, מנוסחת ומתנהלת על ידי בני אדם, לא יכולה להיות חפה לחלוטין מאינטרסנטיות. לאף אדם בעולם אין אפשרות לנתח התרחשויות באובייקטיביות טהורה, משום שלכל אחד יש נטיות לב שמשפיעות במודע או שלא במודע על מסקנותיו והחלטותיו.
אמת-מידה מושלמת של צדק חייבת להיות יצוקה על-ידי גורם נעלה מבני האדם. וזוהי למעשה אמת-המידה של התורה. התורה היא החכמה האלוקית של הקדוש-ברוך-הוא, שהמציא ויצר את הצדק בדיוק כמו שהמציא ויצר הכול. כאשר יוצר הצדק מכתיב מהו צדק, זהו הצדק הטהור והמדוקדק שאין שני לו.
התורה גם מהווה עבורנו 'הוראות יצרן', כפי שאמרו חז"ל, שהקדוש-ברוך-הוא "אסתכל באורייתא וברא עלמא" (הסתכל בתורה וברא את העולם). הכללים על פיהם נוצרנו הנם כללי החיים המתוקנים ביותר עבורנו, ואלה הם למעשה חוקי התורה.
*
אנו לומדים את משפטי התורה לא רק בגלל צורך חדש להקמת מערכת משפטית הולמת, אלא גם מאותה סיבה שאבותינו ואבות אבותינו למדו אותם ומאותה סיבה שאנו לומדים את כל חלקי התורה: הקדוש-ברוך-הוא העניק לנו את התורה והורה לנו ללמוד ולקיים את הכתוב בה, במטרה שנהפוך את העולם לסביבה מושלמת לחיים. סביבה מושלמת במובן הפשוט של המילים וגם במובן הרוחני – לגרום לכך שהקדושה האלוקית תוכל לשרור כאן בגלוי בכל פינה.
זו בעצם המציאות שתשרור בעולם בגאולה האמתית והשלמה. הנוכחות האלוקית תהיה ניבטת מכל פרט ביקום והחיים יתנהלו באידיליה מושלמת. מה שאומר, כי אנו לומדים ומקיימים את התורה כדי לזכות להגיע אל הגאולה.
בזמן הגאולה יתנהל העולם כולו על-ידי מערכת משפט שבראשה יעמוד המשיח. המשיח ישליט סדר וצדק אלוקיים, בצמוד לכתוב בתורה, והכול יחושו באמת הטהורה שבכל החלטותיו. אפשר אם כן לומר כי לימוד המשפט התורני נועד להוביל להקמת מערכת משפט שונה. זהו לימוד כחלק מכל אורחות החיים שנועדו להביא אותנו אל התקופה בה תיכון מערכת המשפט של המשיח..
והתקופה הזו קרובה מתמיד. על פי נבואתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח היא עומדת להתחיל ממש בכל רגע.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il