שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
העידן שבו אנו חיים מכונה 'עידן הידע', ובחלקו הניכר הוא אכן פותח על ידי בניו של עשיו. אולם זה לא ממש ייזקף לזכותם, כי הם לא עושים את זה למען המטרה האמתית של הבריאה
ח כסלו התשע"ח (26.11.2017)
בשנים האחרונות צפה ועולה בישראל שוב ושוב השאלה אודות התחשבות במעשיו של האדם למען החברה. השחיתות הציבורית הגואה והחשיפות שהגיעו בעקבותיה הכניסו אל מאחורי הסורגים אנשים שכיהנו בתפקידים ציבוריים בכירים ביותר, ובכל פעם נשאלת השאלה – האם בעת שניתן העונש יש להתחשב בזכויותיהם ובתרומתם של המורשעים למען הקהילה.
עורכי הדין של המורשעים, אלו שימים ספורים קודם לכן הסבירו בלהט עד כמה מרשיהם צודק ועד כמה הם בטוחים שהם יצאו זכאים וחפים מפשע, משתמשים בכל אמצעי שיווקי ותקשורתי על מנת להעביר את המסר על החובה להתחשב בעברם של המרשים כראש ממשלה/שר וכדומה.
***
מבלי להיכנס לדיון האקטואלי, מתברר שלדרישה להתחשב בתרומה לחברה יש בסיס. או ליתר דיוק: עתיד...
בפרשת השבוע, וישלח, מתואר מפגש היסטורי בין שני האחים יעקב ועשיו. יעקב הוא מאבות האומה היהודית, ועשיו הוא סבא של עמלק ושל עוד כמה עמים שמציקים לעם ישראל. המפגש נפתח בניסיון של עשיו לפגוע ביעקב, והסתיים בהסכם שלום שבמובן מסוים נכפה על עשיו. בעת שנפרדו, הבטיח יעקב לעשיו כי עוד יגיע לממלכתו שבשעיר: "אבוא אל אדוני שעירה". ההבטחה הזו עדיין לא התממשה, וחז"ל דורשים כי היא תתממש ביום שבו "(י)עלו המושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו" – בימות המשיח.
חז"ל מתארים סיטואציה מעניינת מעת שיעמוד עשיו למשפט. יתגלה לפתע העורך דין שבו והוא ידרוש להיפטר מעונש עקב 'התנהגות טובה': ראו כיצד סייעתי לבני ישראל לקיים את התורה והמצוות! אלו תשתיות בניתי והקמתי בעולם! איך המצאתי מוצרים שכה הקילו את החיים ואפשרו לכל יהודי ברגעים האחרונים של הגלות ללמוד תורה ולקיים מצוות בנוחות ובפשטות!
ואלו עובדות נכונות. מיליוני שעות של לימוד התורה נוספו בזכות האמצעים הטכנולוגיים שמביאים את האפשרות לכל יהודי ללמוד בכל מקום וכמעט בכל זמן. כל אלו – יטען עשיו – בזכותי, ולכן לא מגיע לי העונש שהשם רוצה לתת על אלפי שנות גלות רטובות מדם יהודי.
***
האם זו טענה מוצדקת? על כך כבר ענה לפני כ-1900 שנים רבי שמעון בר יוחאי. בתלמוד מסופר כי פעם הוא ישב עם חבריו, והללו החמיאו למלכות רומי שפיתחה ושכללה את ארץ ישראל, אך רבי שמעון לא הסכים עמם. "וכי עבורנו הם עושים?", תמה, "הכול הם עושים עבור עצמם!".
רבי שמעון לא התעמת עם העובדות. הוא הכיר היטב בתרומתה של ממשלת רומי לפיתוחה של ארץ ישראל. אך הוא העביר מסר פשוט מאוד: אי אפשר לעשות משהו לשם עצמך ולהפוך בגלל זה לצדיק פטור מעונש.
חידושי הטכנולוגיה של השנים האחרונות אכן מדהימים. העידן שבו אנו חיים מכונה 'עידן הידע', ובחלקו הניכר הוא אכן פותח על ידי בניו של עשיו. אולם זה לא ממש ייזקף לזכותם, כי הם לא עושים את זה למעננו. פשוט, בורא העולם משתמש בהם – בידיעתם או שלא בידיעתם – בשביל להוביל אותנו אל המטרה הנכספת: 'ומלאה הארץ דעה את השם". מטרה שתתמלא בשלמות בגאולה האמתית והשלימה על ידי הרבי מליובאוויטש משיח צדקנו, תיכף ומיד ממש!
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il