בטעימה מתורת החסידות אין צורך שנגביל את עצמנו. כמה ש"נאכל" עוד ועוד – זו תישאר לא יותר מטעימה לעומת מה שיתגלה אלינו בגאולה השלמה
בימים שלישי ורביעי ציינו חסידי חב"ד ועמהם רבבות מבית ישראל את 'חג הגאולה' – יום שחרורו של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, מהכלא הרוסי. הרבי נאסר בעקבות עלילה כי תורת החסידות שאותה מפיץ מעודדת מרידה במלכות הצאר.
הראיה המפלילה לכאורה ביותר הייתה תשלומים שאותם העביר אדמו"ר הזקן, כפי שמכונה רבי שניאור זלמן, לעניי ארץ ישראל. ישראל הייתה אז תחת שלטון הטורקים שנלחמו ברוסים, ומשלוח הכספים נתפס כתמיכה באויב. ראיות נוספות היו ציטוטים מסולפים או שהוצאו מהקשרם מתוך כתבי החסידות, שבאמצעותם ניסו התובעים להוכיח כי אדמו"ר הזקן קורא למרי בממשל הרוסי.
העונש המסתמן היה עונש מוות. בחסדי שמיים התחולל נס גדול ובי"ט בכסלו שוחרר הרבי לחופשי. להפצת החסידות ניתנה כעת גושפנקא רשמית וחוקית.
*
כאשר מתרחש אירוע בעולמנו הגשמי זו תוצאה מתהליך רוחני שמתרקם בעולמות עליונים. הדבר נכון לגבי כל מאורע קטן, וכמובן שכך גם במאורעות גדולים וחשובים, שיש להם השפעה על כלל עם ישראל. י"ט כסלו היה יום כזה – יום שבו השתנתה ההיסטוריה היהודית לבלי הכר. וכפי שכבר נכתב על יום זה מאות שנים קודם לכן בספר "שאלות ותשובות מן השמים" (תשובות מן השמיים לשאלותיו של רבי יעקב הלוי ממרויש, מבעלי התוספות): "יום בשורה".
קשה לדמיין את החיים היהודיים כיום בלי תורת החסידות, שהחייתה את קיום התורה והמצוות על-ידי שהעניקה להם רגשות עזים של אהבת השם, יראת שמיים, שמחה ומעל לכול – אמונה. גם יהודים שאינם מגדירים את עצמם חסידים, מושפעים במודע או שלא במודע מהעוצמות הרוחניות של תורת החסידות.
בתקופה שקדמה לגילוי החסידות חשב השטן כי הוא מצליח לצנן את ההתלהבות היהודית מקיום התורה והמצוות, והדרך פתוחה לפניו לדרדר אותנו, חלילה, מדחי אל דחי. פתאום התגלה לו כי הוא מותקף בנשק לא קונבנציונאלי. תורת החסידות מעוררת ומלבה את להבות הרגש והאמונה שהוא עמל כל כך קשה לצנן ולכבות. השטן הזועם קטרג בקול גדול: החסידות שייכת לחלק הנשגב בתורה שאמור להתגלות רק בגאולה השלמה. כיצד אפוא ייתכן שהסוד הטמיר דלף החוצה ונחשף בראש כל חוצות?
קטרוגו של השטן היתרגם כאן בעולם הזה לצעד שנועד לעצור את הפצת החסידות, וכך נולדה ההלשנה על גדול המפיצים של תורת החסידות – אדמו"ר הזקן.
היום שבו נדחתה ההלשנה סופית הוא היום שבו בוטל הקטרוג למעלה. בי"ט כסלו התקבלה ההחלטה בבית דין של מעלה כי ניתן להמשיך ללמד ולהפיץ את תורת חסידות חב"ד, ואדרבה – ביתר שאת ויתר עוז.
*
הגאולה השלמה נמשלה ליום השבת, והשנים שקודמות לגאולה – שנות חבלי המשיח – לשעות הסמוכות לכניסת השבת. כאמור, שייכת החסידות למטעמי התורה שיתגלו אלינו בגאולה השלמה, והתגלותה של החסידות בשנים שלפני הגאולה מהווה טעימה מקדימה מאותם מטעמים מופלאים. לימודה של החסידות מהווה אפוא קיום מיוחד של המנהג היהודי העתיק לטעום בערב שבת ממאכלי השבת.
כאשר אנו טועמים ביום שישי ממאכלי השבת אנו מגבילים את עצמנו לא להפריז, כדי להשאיר את עיקר האכילה לשבת עצמה. אולם בטעימה מתורת החסידות אין צורך שנגביל את עצמנו. כמה ש"נאכל" עוד ועוד – זו תישאר לא יותר מטעימה לעומת מה שיתגלה אלינו בגאולה השלמה, מפיו של מלך המשיח – הרבי מליובאוויטש – תכף ומיד ממש.