ישנה כפרה יותר מושלמת מזו של יום הכיפורים – הכפרה שתהיה בגאולה השלמה. אז תתגלה האהבה האמיתית של בורא העולם לבניו, ו"תטאטא" מהם את כל החטאים המכתימים
מוכר מטאטאים שעבר בין חנויות למכור את מרכולתו, נכנס למספרה המקומית. הספר התעניין במטאטא והמוכר נקב במחירו: ארבעים ש"ח. הספר שלף שטר ירוק מכיסו: "הא לך עשרים, ואם אתה לא מעוניין, אתה יכול לקחת את המטאטא שלך בחזרה". המוכר נטל את השטר ופנה לצאת, ואז נמלך בדעתו והחליט כי אם הוא כבר במספרה, הגיע הזמן להסתפר.
לאחר התספורת, הצביע הספר על לוח המחירים: "תספורת – ארבעים ש"ח". "הא לך עשרים", שלף המוכר את השטר הירוק, "ואם אתה לא מעוניין, אתה יכול להחזיר את שערותיי למקומן"...
'תספורת' שכזו הוא שמו המכובס של הסדר מחיקת החובות שמבצעים אנשי עסקים. למרות ההתנגדות הציבורית המתגברת בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשי עסקים ישראלים מבצעים זאת. השיטה פשוטה: לוקחים הון מהציבור ומשקיעים אותו בצורה שגובלת בהימור. הצליח? איזה יופי. לא הצליח? תספורת. הסדר מחיקת חוב, בו מי שהשקיע את הכסף יקבל הרבה פחות ממה שמגיע לו. הטייקון מוגן ומחופה היטב על ידי סוללת עורכי דין, ומי שהתספורת לא נוחה בעיניו, יכול לנסות להחזיר שערות למקומן.
*
היום הקדוש ביותר בלוח השנה העברי נקרא יום הכיפורים, על שם הכפרה לה אנו זוכים ביום זה. יהודים רבים חושבים, כי הכפרה היא מחיקת חובות, מין 'תספורת' של כל העבירות שעשינו במשך השנה. יום הכיפורים נתפס כיום של 'חנינה כללית' לכל העם.
זה נכון, אבל לגמרי לא מדויק. הכפרה ביהדות אינה רק מחיקת חובות. כפרה היא מלשון צחצוח וניקיון. כאשר יהודי חוטא הוא פוגם בנפשו. נדבק לו מעין 'לכלוך' לנפש, שאותו צריך לנקות. ככל שהלכלוך קשה יותר, תהליך הניקיון דורש 'שפשוף' חזק יותר. זוהי למעשה הסיבה לייסורים שבאים על האדם. מטרתו של בורא העולם אינה סתם להעניש חס ושלום, אלא לנקות את הנפש מהלכלוכים שדבקו בה על ידי מעשינו.
דברים אלו נכונים לכפרה 'שגרתית' של אמצע השנה. אולם ביום הכיפורים הסיפור שונה. ביום זה מתגלה דרגת קשר עמוקה הרבה יותר בין יהודי לבין בורא העולם. קשר פנימי ועצמי כמו זה שבין בן לאב, ששום חטא או עוון לא יכול להרוס אותו. כאשר הקשר הזה מתגלה, נמחקים כל החטאים ללא שפשוף או קרצוף.
*
כפרה נעלית זו של יום הכיפורים נובעת מהקשר המיוחד שיש לכל יהודי עם הקדוש-ברוך-הוא, אלא שזוכים לה רק אלו ששבו בתשובה והכינו את עצמם לכך. "אין עיצומו של יום מכפר אלא לשבים", כי את האהבה העצומה שמובילה למחיקת חובות, מגלה האב שבשמים אך ורק לבן שעשה משהו בשביל זה.
אולם ישנה כפרה עוד יותר מושלמת מזו של יום הכיפורים – הכפרה שתהיה בגאולה האמיתית והשלמה. אז תתגלה האהבה האמיתית של בורא העולם לבניו, שלמעלה מכל הסבר, תירוץ או הגיון, ו"תטאטא" את כל החטאים ואת הכתמים שדבקו בעקבותיהם בנשמות ישראל. אמנם גם זו תבוא לאחר חזרה בתשובה מצדנו, אך לשם כך מספיק אפילו הרהור תשובה אחד, ואין כיום ולו יהודי אחד שלא חלף בראשו הרהור כזה.
או אז תתבצע מחיקה מוחלטת של כל חובותינו, ול"תספורת" זו איש לא יתנגד. אנו מייחלים שהיא תתרחש תכף ומיד ממש, עוד לפני יום הכיפורים – עם התגלותו השלמה לעין כול של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח.
חתימה וגמר חתימה טובה לכל בית ישראל, לשנת גאולה אמיתית ושלמה.