סעודה מפסקת שהופכת לסעודת הגאולה של כל עם ישראל, יחד עם כל הצדיקים שיקומו לתחייה, ונמשכת אל תוך יום הכיפורים! יכול להיות דבר כזה
בסעודת ערב יום כיפור נהג כבוד קדושת הרש"ב (רבי שלום בר) האדמו"ר החמישי מליובאוויטש, לתאר מה יהיה בערב יום כיפור כשיבוא משיח. באחת ההזדמנויות אמר (תרגום חופשי): "כשיבוא המשיח – יהיה כאן למטה, בעולם הזה הגשמי, גילוי אור אלוקי כפי שהוא עכשיו בעולם האצילות (העולם הרוחני הגבוה ביותר). המקום הגשמי יהיה אלוקות ממש, ללא הלבשה מסתירה של הגשמיות...
"וכשם שהגילוי האלוקי יאיר בממד המקום, כך הוא יאיר גם בממד הזמן. בכל יום יאיר הגילוי האמיתי של אותו יום. בערב יום הכיפורים (החל בט' בתשרי) תאיר המשמעות האלוקית של מילות התורה "בתשעה לחודש" – בטהרתה. כשם שיראו את דבר השם המהווה ומחיה כל מקום וכל גוף, כך יראו את דבר השם המהווה ומחיה את מציאות הזמן".
לפני עשרים שנה, העלה הרבי מליובאוויטש מלך המשיח אפשרות ציורית להתרחשות הגאולה בערב יום הכיפורים: הסעודה המפסקת תהפוך לסעודת הגאולה של כל עם ישראל יחד, בה יוגש בשרם של שור הבר והלווייתן הנודעים. אל הסועדים יצטרפו גם כל הצדיקים שיקומו לתחייה, והסעודה תימשך אל תוך יום הכיפורים!
כאשר חנכו בני ישראל את בית-המקדש הראשון בראשות שלמה המלך וחכמי ישראל, הם חגגו בסעודות במשך שבועיים, שהחלו יומיים לפני יום-הכיפורים, והכול אכלו גם ביום הצום! חז"ל מספרים, כי "היו (בני ישראל) דואגים (שמא ייחשב להם הדבר לחטא). יצאה בת קול ואמרה להם: 'כולכם מזומנים לחיי העולם הבא'!". וכך אפוא עשוי להיות גם בגאולה, בחנוכת בית-המקדש השלישי.
לדעת רבי צדוק מלובלין, יתבטל איסור 'נעילת הסנדל' (מנעלים מעור): "באמת נראה שלעתיד יתבטל עינוי נעילת הסנדל. ואז יהיה רק מצוות עינוי מאכילה ושתייה, שהתורה לא תשתנה חס ושלום ואף אחר התיקון יהיה נצרך התענית, לכפר על העבר" (עינוי נעילת הסנדל אינו מהתורה אלא מדברי חכמים ולכן יכול להשתנות).
מקורות: מדרש משלי ט, ב. תיקוני זוהר נז, ב. תלמוד בבלי מועד קטן ט, א. שאלות ותשובות רדב"ז חלק ב סימן תתכא. פירוש מהרש"ם, ספר דעת תורה, אורח חיים סוף סימן תרפו. פרי צדיק לרבי צדוק מלובלין חלק ה מוצאי יום הכיפורים פרק ב. ליקוטי דיבורים חלק א עמוד קלג. שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: שבת פרשת וילך תשמ"ט. ערב יום הכיפורים תשנ"ב אחרי תפילת מנחה. שבת פרשת קורח תש"נ, שולי הגיליון להערה 40.