שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
מי שרוצה להיכנס נכון אל העולם המופלא של הקבלה, מוזמן לעשות זאת דרך תורת החסידות. החסידות מעניקה ללומד את ההסתכלות הבריאה על הרובד המרתק והפנימי של התורה
ט כסלו התשע"א (16.11.2010)
אגדת-עם מספרת על נסיך שהרחיק נדוד כדי להשתלם בחכמה. כאשר חזר, ביקש להפגין לפני אביו המלך את הידע שצבר. "אבא", אמר, "הסתר דבר-מה בתוך יד קמוצה – ובן-רגע אדע מהו!".
חפן המלך טבעת בידו והציג את אגרופו הקמוץ לפני הבן. שאל הנסיך: "מהי הצורה ההנדסית של החפץ?". השיב האב: "עגולה". שאל הבן: "החפץ אטום?". השיב המלך: "לא, יש בו חור".
"אני יודע!", הריע הנסיך, "זו אבן רחיים"...
מעשייה זו יכולה לשמש אלגוריה לטרנד שרווח בשנים האחרונות – העיסוק בתורת הקבלה ובמושגיה הערטילאיים. חדשים לבקרים נפתחים קורסים עם כותרות בסגנון "מדיטציה יהודית אותנטית", "כל מה שרצית לדעת על שורש נשמתך", "הקוסמוס בראי הקבלה" ומושכים המוני משתתפים. הבעיה היא, שברוב המקרים אין לקורסים הללו זיקה ברורה לשמירת מצוות, וחוסר הזיקה הזה מזכיר מאוד את גאונותו של הנסיך מהמעשייה. למה?
*
הקבלה נקראת פנימיות התורה. היא הרציונאל הרוחני הפנימי של המצוות ושל סיפורי התורה, שנועדו גם הם להנחות ולהתוות לנו את דרך החיים הרצויה. הספירות, המזלות וכל יתר המושגים המתוארים בכתבי הקבלה, מטרתם להסביר כיצד בעצם משפיעות המצוות על נשמת האדם ועל היקום כולו, ובכך לעורר לקיום איכותי ומושלם יותר של הרצון האלוקי המשתקף בתורה ובמצוות.
לפיכך, כאשר מפרידים את הפן המעשי של התורה מהפן הרוחני שלה, מאבדים לחלוטין את ההסתכלות הנכונה על כל מושגי הקבלה. כמו הנסיך שידע לדקלם כי חפץ עגול שאינו אטום הוא אבן רחיים, אך לא העלה בדעתו את התובנה הפשוטה שאמורה להיות מובנת מאליה כי דבר כזה לא נכנס בכף יד – כך גם כל בוגרי הקורסים הללו יודעים לדקלם מונחים מיסטיים, אך לא מעלים בדעתם את הרעיון המרכזי שעומד בבסיסם וכמו אמור להיות מובן מאליו – החיבור שלהם למציאות המעשית בחיי היום יום, שעובר אך ורק דרך שמירת המצוות.
מי שרוצה להיכנס נכון אל העולם המופלא של הקבלה, מוזמן לעשות זאת דרך תורת החסידות. במיוחד ספרי חסידות חב"ד מסבירים את הכול בחכמה, בינה ודעת (חב"ד) ומעניקים ללומד את ההסתכלות הבריאה והאמיתית על הרובד הטמיר, המרתק והפנימי של התורה.
*
השבוע חלים התאריכים י"ט-כ' בכסלו שמכונים 'ראש השנה לחסידות'. בימים אלה בשנת תקנ"ט (1799) נגאל ממאסר ברוסיה הצארית מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי. הרבי נאסר בעקבות הלשנה שקרית שכביכול הוא ממריד נגד השלטונות, והשתחרר כאשר הוכחה חפותו.
רבי שניאור זלמן, המוכר בכינוי 'אדמו"ר הזקן', גילה כי העילה האמיתית למאסר היה קטרוג שהתעורר בעולם העליון בעקבות ההסברים המפותחים שהעניק לסודות הקבלה ובכך קרב אותם למוחו וליבו של כל יהודי והם חדלו להיות סודות. השחרור הגיע לאחר שגילויי מסירות-הנפש שלו הובילו להסכמה שמימית כי ימשיך בדרכו ואף ביתר שאת.
הוחלט בשמים, כי מכיוון שכאשר יבוא המשיח העיסוק העיקרי שלנו יהיה בלמידה והעמקה באותם רעיונות ומושגים המוסברים בקבלה ובחסידות. כדי שנוכל להתכונן לקראת המשיח ובכך לקרב מהר יותר את בואו, הוחלט לאפשר לנו ללמוד ולהכיר כבר עכשיו את המושגים, ולכן זכינו להמשך הפצת תורת החסידות.
לקראת י"ט-כ' בכסלו זו הזדמנות טובה לכולנו להוסיף בלימוד החסידות – ההכרה הבריאה והנכונה של מושגי הקבלה, ובכך לקרב רגע אחד קודם את התגלות המשיח – הרבי מליובאוויטש.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il