שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
ההחלטה השמימית להפיץ את תורת החסידות נבעה משתי סיבות הכרוכות זו בזו: החסידות מספקת את הכוח הרוחני הנדרש להתמודדות עם הקשיים הגדולים בשלבי הסיום של הגלות, והחסידות מאפשרת לטעום מסודות התורה שנלמד בגאולה השלמה, לאחר שיבוא המשיח.
כה תשרי התשע"א (03.10.2010)
לא ידוע אם היה המעשה או לא היה, אולם כך מספרים אותו: נשאל פעם חסיד, מה מיוחד בתורת החסידות? ענה החסיד: החסידות עוסקת בתכנים אלוקיים, מעין 'טעימה' מחידושי התורה המופלאים שנשמע מהמשיח. התכנים שמוסברים בחסידות הם אותם תכנים שבהם נעסוק כאשר יבוא המשיח, אלא שכמובן אז זה יהיה ברמה גבוהה פי כמה וכמה, כי האלוקות תהיה גלויה ממש לעיניים.
הקשה השואל: אם ממילא כאשר יבוא המשיח נעסוק בתכנים אלו ועוד ברמה גבוהה – לשם מה לעסוק בהם כעת ברמה נמוכה? השיב החסיד: למי שיגיע אל ימות המשיח עם הכרה מוקדמת, צפויה חוויית לימוד אחרת לגמרי. אחד כזה יוכל לפקוח עיניים ולקרוא: 'אהה! אלו הם גילויי האלוקות שעליהם שלמדתי אז, לפני שבא המשיח'. *
מעבר לקוריוז שבקריאה 'אהה' – מסתתרת מאחוריה משמעות רבת משקל. כדי להבין את המשמעות, עלינו לחזור לערש ימיה של החסידות, לפני 211 שנים.
בשנת תקנ"ט (1798), בתאריך י"ט בכסלו, השתחרר מייסד חסידות חב"ד, כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מלאדי, ממאסר בכלא הרוסי. הרבי, המכונה אדמו"ר הזקן ומוכר גם בכינוי בעל התניא והשולחן ערוך, נאסר בעקבות הלשנת שווא שטפלו עליו כאילו הוא ממריד את החסידים נגד שלטון הצאר. הרבי השתחרר לאחר שנמצא נקי מכל אשמה.
כפי שגילה אדמו"ר הזקן בעצמו, המאסר נוצר בגלל קטרוג שמימי שחל עליו. למעלה לא 'אהבו' את העובדה שהרבי מנחיל להמונים סודות תורה נשגבים, בניגוד למה שנאמר "כבוד אלוקים – הסתר דבר", ולכן הסתובבו הדברים כפי שהסתובבו והרבי הובל למאסר.
המאסר אכן איים לגדוע את התפתחות תנועת החסידות והפצת תורתה. אולם בסופו של דבר הוחלט בעולמות העליונים, כי לאחר שהוחל בהפצת סודות התורה – יש להמשיך בכך ואף ביתר שאת. לכן הוכשרו הנסיבות שהרבי ישתחרר ממאסר וימשיך להפיץ יותר ויותר את תורת החסידות. זו הסיבה שיום זה נקרא ראש-השנה לחסידות. ביום זה כמו נולדה מחדש תורת החסידות.
*
ההחלטה השמימית להפיץ את תורת החסידות נבעה משתי סיבות הכרוכות זו בזו: החסידות מספקת את הכוח הרוחני הנדרש להתמודדות עם הקשיים הגדולים בשלבי הסיום של הגלות, והחסידות מאפשרת לטעום מסודות התורה שנלמד בגאולה השלמה, לאחר שיבוא המשיח.
משמיים רצו להכשיר אותנו לקראת ימי הגאולה המופלאים, ולכן זיכו אותנו באפשרות לעסוק בחסידות. הוחלט להתיר לנו להכיר את השפה, את המונחים שבהם נעסוק כולנו בעידן הגאולה, כך שבקרוב ממש, כאשר כבר נהיה בימים המופלאים המשיח ונתוודע ממש אל המושגים האלוקיים, נוכל כאמור לקרוא 'אהה'.
ייחודיותה של חסידות חב"ד היא בכך שהיא מקרבת אל החכמה, הבינה והדעת האנושיות את הרעיונות האלוקיים המופשטים. במיוחד בדורנו, במסגרת הכנת העולם לקראת הגאולה, הפכו רעיונות החסידות לנגישים לכל יהודי – בזכותו של מנהיג ישראל והמנחיל הראשי של תורת החסידות, הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. הרבי תרגם את הרעיונות לדפוסי חשיבה מודרניים ואקטואליים, ובמקביל – הפיץ את ספרי החסידות בכל מקום באמצעות שלוחיו הפזורים בכל רחבי תבל.
י"ט בכסלו, ראש השנה לחסידות, הוא הזדמנות טובה לכולנו להתחזק בלימוד החסידות. ללמוד עוד ועוד מושגים שנוכל בקרוב ממש לקרוא עליהם 'אהה'. זה מה שייתן לנו את הכוח לסיים את הגלות ולהגיע מוכנים אל הגאולה השלמה – תכף ומיד.
חג שמח! לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תכתבו ותחתמו.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il