שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
שחרורו של הרבי הוכיח כי הוסר הקטרוג. רבותיו הקדושים של אדמו"ר הזקן, רבי ישראל בעל שם טוב ורבי דוב בר המגיד ממזריטש התגלו אליו מעולם העליון בעת המאסר, והם שגילו לו כי הוחלט בשמיים שימשיך בהפצת הרעיונות המופלאים ואף ביתר שאת.
כה תשרי התשע"א (03.10.2010)
לכל חוג ועדה בעם ישראל ישנם תאריכים שמציינים אבני-דרך חשובות בתולדותיו, ובדרך כלל מתייחסים אליהם רק בקרב החוג בו הם משמעותיים. נדירים מאוד תאריכים 'פנימיים' כאלה שמוכרים ואף נחוגים על-ידי חלקים גדולים אחרים בעם.
אחד מאותם תאריכים נדירים הוא י"ט בכסלו – חג הגאולה של מייסד חסידות חב"ד, כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מלאדי. לפני 210 שנים נלקח הרבי למאסר ברוסיה, בעקבות הלשנת כזב כאילו ממריד נגד שלטון הצאר. ביום י"ט בכסלו יצא הצדק לאור ושחררוהו לחופשי – ומאז נחגג היום על-ידי רבבות מישראל. כדי להבין מדוע נחשב היום לחג גדול, יש להכיר את הרקע לסיפור המאסר והגאולה: ההלשנה על אדמו"ר הזקן, כפי שמכונה רבי שניאור זלמן, הגיעה מתוך קבוצה יהודית שהתנגדה לשיטת החסידות שהפיץ וניסתה בכך לחסום את התפשטות השיטה. אולם העילה האמיתית למאסר הייתה קטרוג שמימי על ההעזה של אדמו"ר הזקן להפיץ ברבים סודות-תורה נשגבים, שהיו עד כה גנוזים ונעלמים.
שחרורו של הרבי הוכיח כי הוסר הקטרוג. רבותיו הקדושים של אדמו"ר הזקן, רבי ישראל בעל שם טוב ורבי דוב בר המגיד ממזריטש התגלו אליו מעולם העליון בעת המאסר, והם שגילו לו כי הוחלט בשמיים שימשיך בהפצת הרעיונות המופלאים ואף ביתר שאת.
ואכן, לאחר השחרור קיבלה הפצת החסידות תנופה עצומה. וזו בעצם הסיבה לשמחה של כלל ישראל בי"ט בכסלו: בזכות יום מכריע זה הגיעה בשורת החסידות לכל העם.
*
בשורת החסידות, במיוחד כפי שמשתקפת בספרי חב"ד – חכמה, בינה, דעת – היא בהעמדה מקרוב על גדולתו האין-סופית של הבורא, עד כמה שמגעת בינת האנוש, ובהכרה בריאה של כוחות-הנפש הטבועים בקרבנו.
ישנן אסכולות שמשכנעות ומוכיחות שכלית את קיומו של הבורא. ישנן גם שיטות שמושתתות על הפחדה – מה עלול לקרות למי שחלילה אינו מאמין. תורת החסידות אינה משכנעת ואינה מפחידה. היא פשוט מחברת כל יהודי לאמת הפנימית שלו, אל האמונה שקיימת תמיד בקרבו.
החסידות מאהיבה את האמונה ואת קיום התורה והמצוות שנגזר מן האמונה. בכך היא ממלאת בתעצומות-נפש הנדרשות להתמודדויות מול הפיתויים והניסיונות שמערים היצר-הרע על כל צעד ושעל בחיים.
*
כאמור, מושתתת הייחודיות של החסידות על למידת סודות תורה מופלאים, שמקנים מושג מגדולת הבורא – ועל חשיפת סודות אלה יצא הקטרוג בשמיים. מדוע אכן הוחלט לבסוף לאפשר את המשך הפצת רעיונות החסידות?
סיבה אחת היא, שלנוכח השפל הרוחני העמוק אליו הגיע עם ישראל בדורות האחרונים, נדרש משאב רב-עוצמה שישמש כמצבר לנפשות הנאבקות ביצר-הרע על מופעיו השונים. למטרה זו נועדה תורת החסידות.
סיבה שנייה היא, קרבתנו אל הגאולה השלמה. בגאולה נהנה מסודות תורה טמירים שילמד המשיח, ותורת החסידות נחשבת לטעימה מהם. כהכשרה והכנה אל הגאולה, הואיל הקדוש-ברוך-הוא לתת לנו טעימה תורנית מאותו עידן מופלא.
כל אחד מממשיכי השושלת של אדמו"ר הזקן, מנהיגי חסידות חב"ד לדורותיהם – התאים לרעיונות החסידות שהשמיע סגנון ואופי הראויים לתקופתו. לנו קל לזהות זאת בדברי החסידות של המנהיג הנוכחי – הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. מי שנחשף להם לא יכול שלא להתחשל ברוחו מול כל קשיי הגלות, מחד גיסא, ושלא לקבל תחושה ממשית של קרבה לגאולה השלמה, מאידך גיסא.
מי שעוד לא נחשף – מוזמן לעשות זאת.
לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתבו ותחתמו
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il