אין כאן בכלל מטרה ל'כסח' של הנפש הבהמית, הרי היא אינה "רעה"! כל המאמץ הוא לעצב את הנפש הבהמית, לעדן אותה, לכוון ולהעלות אותה לדרגה גבוהה יותר של הכרה עד תוכל להתאחד במטרה אחת עם החלק האלוקי של האדם.
מיסד חסידות חב"ד המכונה "בעל התניא" על שם הספר הגדול שכתב, נאסר ברוסיה כ"פושע חמור נידון למוות". הוא שוחרר באופן נסימהמאסר ביום הזה. העילה הרוחנית פנימית של המאסר הייתה מאבק רוחני עליון , האם אפשר להפיץ בעולם את סודות התורה, שהיו סוד כמוס במשך שנות דור. פסק הדין של בית המשפט הרוסי היה בעצם תוצאה של פסק דין רוחני עליון, בו קיבל הרבי רשות להפיץ את סודות היהדות הכי פנימיים. על כן מכונה היום הזה בשם "ראש השנה לחסידות", כי מהיום הזה ואילך הפיץ הרבי בעל התניא בגדול את דבריהחסידות, הרבה יותר מאשר לפני המאסר.
בבית הסוהר ישב הרבי 53 ימים. כנגדם הוא כתב ג"ן (53) פרקים בספרו התניא.
מהו ה"תניא" ?
ספר התניא עוסק במערכה הפנימית המתחוללת בחייו של כל יהודי.
התניא, למרבה הפלא, אינו מגדיר את המלחמה כמלחמה בין רע לטוב. המלחמה הפנימית מתחוללת בין שני יסודות בנפש האדם:"הנפש האלוקית" ו"הנפש הבהמית".
הנפש האלוקית היא החלק הנעלה של הנפש השואף מעלה אל האלוקי. הנפש הבהמית היא חלק הנפש הקשור אל הוויות העולם הזה.
אין כאן סתם הבדלים של סמנטיקה , קטע של 'להשתמש במילים יפות', אלא יש לעובדה הזו משמעות.
הנפש הבהמית אינה רעה. היא יכולה להתעדן ולהגיע להישגים בחיי הרוח - אבל, מה לעשות, היאעדיין נשארת "החמור הפרטי " שלנו. "הנפש הבהמית" היא הנפש הביולוגית של האדם. אמנם גם לבהמה נפש כזו, אבל האדם הוא עליון גם ברובד הזה של הנפש מעל הבהמה, ויכול להגיע גם עם נפש זו להשגים גדולים בתחום המחשבה והרגש. בכל מקרה, ברובד הזה הוא עדיין נשאר במשבצת של בעלי החיים.
לעומת הנפש הזו, הנפש האלוקית השואפת אל אלוקים היא היוצרת את דמות האדם. רק השאיפה הזו, המאמץ הזה להגיע להתאחדות עם אלוקים יוצרים לאדם את הזהות האמיתית שלו כאדם.
כשהבנו נכון את שני הצדדים בשטח, מי נגד מי ולמה – נוכל גם לדעת, מה "הפתרון לסכסוך".
אין כאן בכלל מטרה ל'כסח' של הנפש הבהמית, הרי היא אינה "רעה"! כל המאמץ הוא לעצב את הנפש הבהמית, לעדן אותה, לכוון ולהעלות אותה לדרגה גבוהה יותר של הכרה עד תוכל להתאחד במטרה אחת עם החלק האלוקי של האדם.
אז נגיע לשלום אמיתי פנימי של גוף ונפש- גשם ורוח בתוכנו.
נתתי לכם חריץ הצצה קטנטן אל העולם המופלא של התניא.
מי שמרים את קצה החוט ורוצה להכיר לעומק את הספר המופלא הזה, יכול להצטרף לחוגי למידה בכל מקום.