יא אייר התשפ"ד (19.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » בהר בחוקותי


'בְּכָבוֹד - בָּנַי'

הרמב"ם אומר: "חכמים הראשונים היו נותנים לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו אוכלים, ומקדימים מזון הבהמות והעבדים לסעודת עצמם", הואיל ובעם-ישראל טבועה מידת החסד והרחמים.


מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ד אייר התשע"א (08.05.2011)

חב"ד

לעולם בהם תעבדו  (ויקרא כה,מו)

פרשתנו, פרשת 'בהר', עוסקת בין השאר בדיני עבדים והיחס כלפיהם. העבדים מתחלקים לשלושה סוגים: עבד כנעני, עבד עברי, אמה עברייה.   

על-פי הדין היבש, מותר להעביד עבד כנעני בעבודת פרך, כדי לשעבדו לגמרי ולדכא לחלוטין את רצונותיו העצמיים, אולם חז"ל הורו לנהוג במידת הרחמים גם בעבד כנעני.   

הרמב"ם קובע : "מידת חסידות ודרכי חכמה, שיהיה אדם רחמן ורודף צדק, ולא יכביד עולו על עבדו ולא יצר לו, ויאכילהו וישקהו מכל מאכל ומכל משתה". בהמשך אף אומר הרמב"ם: "חכמים הראשונים היו נותנים לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו אוכלים, ומקדימים מזון הבהמות והעבדים לסעודת עצמם".   

להיות חכם   

הרמב"ם אומר כאן, כי התנהגות אנושית זו כלפי העבד נובעת משני דברים: "מידת חסידות" ו"דרכי חכמה". עלינו לברר מה הם שני הדברים הללו ומה כל אחד מהם מוסיף על משנהו.   

"דרכי חכמה" אכן מחייבות להתנהג בצורה אנושית עם העבד. אדון חכם רוצה שהעבד יהיה בריא ויעבוד ברצון ובמסירות. אם ישעבדהו וירדה בו, עלול העבד לחלות או אף לברוח. לכן אך טבעי והגיוני שיתנהג כלפיו באנושיות ובהתחשבות.   

להיות חסיד   

אולם ב"דרכי חכמה" כשהן לעצמן לא די. ראשית, השכל יכול להעמיד טיעון נגדי - עבד שהאדון מתייחס כלפיו ברחמים, לא יציית לו כראוי ולא ימלא את תפקידו כנדרש. השכל יטען, שכדי להשריש בעבד את מרות האדון וליטול ממנו את רצונותיו העצמיים, יש לרדותו בפרך.  נוסף על כך, גם אם השכל מחייב להתייחס לעבד באנושיות, אין שום היגיון בהקדמת מזון העבד למזון האדון.   

לכן מוסיף הרמב"ם, שלא די ב"דרכי חכמה" אלא יש צורך גם ב"מידת חסידות" ('לפנים משורת הדין'). הואיל ועם-ישראל הוא עם של גומלי חסדים, שמידת החסד והרחמים טבועה בנפשם, מתייחס יהודי ברחמים גדולים גם כלפי עבד כנעני, עד כדי הקדמת מזונו למזון האדון.   

הקב"ה מקיים   

חז"ל אומרים, על הפסוק: "מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל", שהקב"ה מקיים בעצמו כל מה שהוא מצווה לעם-ישראל. אם אנחנו מצווים להתנהג ברחמים גם אל עבד כנעני, ודאי שגם הקב"ה נוהג כך.   

מבחינה זו, 'עבד כנעני' הוא גם תואר אדם, שאין לו משיכה והתעוררות פנימית לעבודת ה' ('גלות פנימית'), אלא הוא, מצד עצמו, רוצה 'בהפקרא', בפריקת עולו של הקב"ה, והוא מקיים את רצונו (רק) כעבד כנעני.   

על כך אומרים, שגם עם יהודי כזה מתנהג הקב"ה במידת הרחמים - ורחמיו של הקב"ה הם אין-סופיים ובלתי-מוגבלים - ועוד קודם שהוא, כביכול, 'אוכל' ו'נהנה' מעבודת היהודי, הוא כבר דואג לו למזונו ולכל צרכיו בהרחבה, ונותן לו כל זאת מתוך שמחה ותענוג.




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter