טו 'אדר ב התשע"ט (22.03.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




תענית אסתר לעתיד לבוא
לעתיד לבוא יתהפכו כל הצומות שתקנו הנביאים, לימי חגים. אולם יוצאת דופן תענית אסתר, אותה נמשיך לצום גם בגאולה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע


גאולה כהלכה – בפועל ממש
בעניין הגאולה השלמה – אין אנו מסתפקים באפשרות וביכולת להתממשותה של הגאולה. אנו רוצים אותה כהלכה – בפועל ממש!

ו שבט התשע"ג (17.01.2013)

חב"ד
בחצות הלילה קרא פרעה לבני ישראל לצאת ממצרים. בפועל, היציאה ממצרים הייתה בחצות היום שלמחרת.
 
עובדה זו עומדת בבסיסה של מחלוקת בין בית-שמאי ובית-הלל בעניין אמירת מזמורי ההלל בליל-הסדר: לפי בית-שמאי, אומרים לפני אכילת קרבן הפסח (דהיינו לפני 'שולחן עורך') רק את המזמור הראשון של ההלל. את המזמור השני – "בצאת ישראל ממצרים" לא אומרים בשלב זה, כיוון שבשעה זו טרם התרחשה יציאת מצרים. רק לאחר אכילת הפסח אומרים אותו.
 
אך לפי בית-הלל אומרים לפני אכילת הפסח גם את המזמור "בצאת ישראל ממצרים", משום שבעצם גם בסיום ליל הסדר עדיין זו לא השעה של יציאת מצרים (אלא רק בחצות היום שלמחרת), כך שאין עניין לדחות את אמירת המזמור לאחר אכילת הפסח דווקא.
 
מדוע אכן מבדילים בית-שמאי בין קודם אכילת הפסח לאחר אכילתו? – התשובה על כך נעוצה בהבדל העקרוני שבין עמדת בית שמאי לעמדת בית הלל בכל מחלוקותיהם: האם מגדירים כל דבר על פי הפוטנציאל שלו ('בכוח') או לפי מימושו של הפוטנציאל ('בפועל'):
 
לפי בית הלל, המצב בפועל הוא שקובע. ובעניינו, מכיוון ש(כאמור) גם בסיום ליל הסדר זו עדיין לא שעת היציאה בפועל ממצרים, אין טעם לחכות עם אמירת המזמור. אך לפי בית שמאי, ברגע שנוצרה האפשרות והיכולת ('בכוח') לצאת ממצרים, זו נחשבת כביכול שעת היציאה. ולפיכך דווקא לאחר אכילת הפסח, לאחר שנוצרה האפשרות לגאולה –מתאים לומר 'בצאת ישראל ממצרים'.
 
ההלכה נקבעה כבית הלל, שהמצב בפועל הוא שקובע. וכך גם בעניין הגאולה השלמה – אין אנו מסתפקים באפשרות וביכולת להתממשותה של הגאולה. אנו רוצים אותה כהלכה – בפועל ממש!
 
(ליקוטי שיחות כרך ו עמוד 69)



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter