הירידה מהארץ בגלל מצב כלכלי היא לא נתון חדש. כבר בפרשת השבוע מסופר כי יעקב אבינו ובניו נאלצו לרדת למצרים במהלך שנות רעב. אבל הם ירדו לא רק מסיבות כלכליות
לפעמים המציאות עולה על כל דמיון. בקיץ האחרון הפתיעו אזרחי ישראל בסערה שלא תיאמן. אנשים שהתמודדו בגבורה במלחמות מול צבאות שלמים – סערו בקיץ האחרון בשל... מעדן שוקולד. מספר ישראלים שהיגרו לברלין העלו לרשת תמונה של קבלה שקיבלו לאחר קנייה בסופרמרקט מקומי והרגיזו את אזרחינו. התברר שמעדן שוקולד קצפת, משהו דומה ל"מילקי" הישראלי, עולה בברלין מחיר השווה לקצת פחות משקל.
המהומה הוירטואלית שפרצה העלתה לכותרות שוב את תופעת ה"ירידה" הגוברת מהארץ. מתברר כי כעשרים אלף איש עוזבים בכל שנה את ארץ ישראל ומחפשים לעצמם בית אחר בעולם. הקברניטים הפוליטיים מיהרו לגנות, האזרחים מיהרו להחליט אם הם בצד הנעלב או בצד שמחפש דרכון חדש והפרשנים מיהרו לנתח ולהסיק מסקנות.
*
הירידה מהארץ בגלל מצב כלכלי היא לא נתון חדש. כבר בפרשת השבוע מסופר כי יעקב אבינו ובניו, גם הם לאחרי מלחמות רבות שעברו בשביל לחיות כאן בארץ, כמתואר במדרשי חז"ל – נאלצו לרדת למצרים במהלך שנות רעב. יוסף, האח המושמץ והאובד שהתגלה לפתע כמשנה למלך מצרים, קרא לאחיו לרדת עם אביהם מצרימה, כדי לשרוד את הרעב.
בספרי החסידות מוסבר, כי ירידתו של יעקב למצרים לא נבעה רק מסיבות כלכליות. למסובב כל הסיבות הייתה סיבה נשגבת, שלשמה הוא גלגל את השתלשלות העניינים כך שבני ישראל ירדו למצרים. נקודת הרעיון מבוססת על תרחיש אלוקי שמוסבר בקבלה, בשם "שבירת הכלים". היה זה בשלב ראשוני של בריאת העולם. נוצר מצב בו שררה קדושה גבוהה מעבר ליכולת ההכלה של הכלים הרוחניים שהיו שם, וכתוצאה מכך "נשברו" הכלים, וניצוצות הקדושה נפוצו והתפזרו בכל רחבי העולם. משימתם של בני ישראל בעולם היא להגיע למקומות ולעצמים שבהם חבויים אותם ניצוצות, להשתמש בהם לקיום רצון הבורא ובכך להחזיר אותם למחוזות הקדושה.
במצרים היו ניצוצות רבים כאלו. לכן הוכרחו בני ישראל לרדת למצרים ולקיים שם דווקא את רצון הבורא. בכך הם שאבו כביכול את הניצוצות השבויים בידי כוחות הטומאה שבמצרים והשיבו אותם חזרה למקומם המקורי.
*
במשך אלפי שנים מאז יציאת מצרים, המשיכה "עבודת הבירורים" – ברירתם (הפרדתם) של ניצוצות הקדושה הפזורים בעולם והשבתם לשורשם. במיוחד בדורות האחרונים תבעו נשיאי החסידות – האדמו"רים לדורותיהם –להתאמץ להפריד ולהשיב מה יותר ניצוצות קדושה, משום שבכך מכשירים את העולם לגאולה השלמה.
משימה זו הגיעה לשיאה בדור האחרון. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח הורה לחסידיו לצאת לשליחות לכל פינה בעולם שבה יש יהודי, כדי לאפשר לכל אחד לקיים חיי תורה ומצוות במקומו ובכך להשיב למקומם את ניצוצות הקדושה הטמונים שם.
ייתכן כי ירידתם של ישראלים רבים מהארץ קשורה גם היא לאותו תהליך. חלק ניכר מאותם ישראלים נתקלים בבתי חב"ד בכל מקום אליו הם מגיעים, נחשפים ליהדותם שלהם ומתחברים אליה ברמה כזו או אחרת, ובכך מוסיפים להפריד ולהשיב ניצוצות קדושה לשורשם.
על פי עדותו של הרבי, כבר בררנו ניצוצות קדושה במידה מספקת כדי שהגאולה כבר תבוא. תזכורת נוספת לקרבתנו הממשית להתגלות המשיח משמשת סערת ה"מילקי": חז"ל חזו שבסמוך לביאת המשיח "היוקר יאמיר". אנו נמצאים אפוא ברגעים האחרונים שלפני הפצעת אורו הגדול של המשיח. הבה ננצל אותם כדי לקבל את פני המשיח כמו שצריך.