כט ניסן התשפ"ד (07.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » בלק


בזכות ה"יִחוּס"...
בלעם קיווה שיעלה בידו לקטרג על ישראל, ובכך לפגוע באהבתו של הקב"ה אליהם. הוא ניסה 'לקלקל את השורה' ולעורר עניינים שאינם על-פי הסדר הרגיל

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
ח תמוז התש"ע (20.06.2010)

ויקם בלעם בבקר ויחבש את אתנו (במדבר כב,כא)

בפרשתנו פרשת 'בלק' (בחו"ל – הפרשות 'חוקת-בלק' מחוברות) מספרת התורה, כי כאשר יצא בלעם הרשע (המכשף העולמי המפורסם ביותר) לקלל את ישראל, השכים בבוקר "ויחבוש את אתונו". הדבר מעורר תמיהה, שכן בלעם היה אדם חשוב וליוו אותו שרים נכבדים של מואב, ומדוע היה צריך לחבוש את האתון בעצמו?

מפרש רש"י: "מכאן שהשנאה מקלקלת את השורה, שחבש הוא בעצמו". כלומר, מרוב שנאתו לישראל היה להוט לצאת לקללם, עד שהפר את הכללים המקובלים וחבש בעצמו את האתון...

אולם שנאתו היתרה לא עמדה לו, כפי שרש"י מוסיף ומבאר: "אמר הקב"ה, רשע, כבר קדמך אברהם אביהם, שנאמר: 'וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו'". מעשהו זה של אברהם עמד כמשקל-נגד למעשהו של בלעם והגן על ישראל.

עורר קטרוגים

מה ביקש בלעם להשיג על-ידי שנאתו היתרה? הלוא הוא ידע שהקב"ה אינו מתיר לו לקלל את ישראל, שכן הקב"ה כבר הודיע לו שרק "את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה".

אלא בלעם קיווה שיעלה בידו לקטרג על ישראל, ובכך לפגוע באהבתו של הקב"ה אליהם. הוא, שהיה בדרגת "יודע דעת עליון", השכיל להשתמש באמצעים שמעוררים קטרוגים. כאשר ראה שעל-פי הסדר הרגיל אין מקום לקלל את ישראל, ניסה 'לקלקל את השורה' ולעורר עניינים שאינם על-פי הסדר הרגיל.

קלקול השורה

בלעם כאילו אמר במעשיו: אמת שעל-פי סדר הדברים הרגיל, עם-ישראל הוא עמו של הקב"ה ואי-אפשר שתחול עליו קללה; אבל מכיוון שעם-ישראל חטא וקלקל את השורה במדבר, ראוי שגם הקב"ה 'יקלקל את השורה' ולא ינהג עם עם-ישראל במידת החסד.

דבר זה נבע מגודל שנאתו של בלעם לישראל, שנאה שמקלקלת את השורה. אבל הקב"ה אמר לו: "כבר קדמך אברהם אביהם". כלומר, בין אם נוהגים על-פי הסדר הרגיל ובין אם 'מקלקלים את השורה' ולא נוהגים על-פי הסדר הרגיל, ראוי עם-ישראל לברכה, בשל יחוסו לאברהם אבינו ולמעשיו הנעלים, שכל חייו היו בהקרבה ובהתמסרות נפש עצומה, אף הם, שלא על-פי הסדר הנדרש והמקובל.

אהבה אין-סופית

פרשת בלק מבטאת את הפיכת הקללה לברכה - "ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה, כי אהבך ה' אלוקיך". כשם שאצל בלעם התגלתה שנאה 'שמקלקלת את השורה', כך הוא גם בהפיכת הקללה לברכה בחייו הפרטיים של כל יהודי. כשיהודי יודע פנימה בנפשו את המגיע לו ורואה כיצד ה' נוהג עמו - בחסד וברחמים ('מקללה - לברכה') בכל זאת !... צריכה להתגלות גם אצלו - אהבה 'שמקלקלת את השורה'.

לא די באהבת ה' על-פי ה'שורה', אלא אצל יהודי צריכה להיות אהבה לה' שלא על-פי הסדר הרגיל. אהבה כזו המביאה את היהודי לקיום מצוות למעלה משורת הדין והמחוייב ע"פ השולחן ערוך... אלא – בהידור רב דווקא ומתוך התמסרות בלתי-מוגבלת (לפי ערכו כמובן!).

אהבה זו צריכה להיות כה גדולה ועזה, עד שהיא הופכת אפילו את ("עבַרו") הרע לטוב. כאשר יהודי קשור בקשר כזה עם הקב"ה, הוא מעורר אהבה כזאת גם מצד הקב"ה, שהופך אפילו את הקללה ("שתוכננה" ח"ו) לברכה, ומתגלה לעין-כול " - (כי בעצם...) "כי אהֵבך ה' אלוקיך".



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter