כט ניסן התשפ"ד (07.05.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » בלק


ברכה של קללוֹת...
בלעם ביקש לקלל את ישראל, אבל הקב"ה הפך את הקללה לברכה. לא זו בלבד שלא הצליח לקלל, אלא נאלץ לברך את ישראל בדיוק באותו אופן שרצה לקללם.

מעובד על פי שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח
יא תמוז התשע"ב (01.07.2012)

חב"ד
ויגר מואב ... מפני בני ישראל (במדבר כב,ג)

פרשתנו, פרשת 'בלק', נפתחת בשליחות ששלח בלק אל בלעם בבקשה לבוא ולקלל את בני-ישראל. התורה מספרת, כי לאחר שראה בלק "את כל אשר עשה ישראל לאמורי", התמלא פחד: "ויגר מואב מפני בני-ישראל". בהמשך מתואר הפחד ביתר פירוט: "עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו כלחוך השור את ירק השדה".

הפחד הזה דורש ביאור: הלוא בני-ישראל נצטוו "אל תצר את מואב", וממילא לא התכוונו כלל להילחם במואב? זאת ועוד, הלוא בלק עצמו ראה שבני-ישראל ביקשו ממנו לאפשר להם לעבור בארצו, וכאשר סירב, לא נלחמו בו אלא הקיפו את ארצו והלכו עד ארנון, הנמצא בגבול שבין מואב ובין האמורי. מדוע אפוא חשש "מפני בני-ישראל"?

לא גילה

התשובה פשוטה: בני מואב לא ידעו על הציווי של הקב"ה שלא להתגרות במואב. הם אמנם ראו שבני-ישראל נמנעים ממלחמה כנגדם, אך סברו שהדבר נובע מהברית הצבאית שהייתה להם עם סיחון ועוג (כפי שמפרש רש"י, שהאומות היו מעלות מס לסיחון ולעוג כדי להגן עליהן). אולם לאחר שראה בלק "את כל אשר עשה ישראל לאמורי", כאשר בני-ישראל הכריעו את סיחון ועוג, שני מלכי האמורי - התמלא בלקפחד, שעכשיו יכו גם את עמו.

כל זה יכול להסביר את פחדו של בלק, אבל בלעם הלוא היה נביא ובוודאי ידע שהסיבה שבני-ישראל אינם נלחמים במואב נובעת מציווי מפורש של הקב"ה. מדוע אפוא לא השיב בלעם לבלק, שאין לו סיבה לחשוש מפני בני-ישראל, שכן הם מצווים שלא להתגרות בו?

שנאת בלעם

בכך שונה שנאתו של בלעם לישראל משנאתו של בלק. בלק שנא את ישראל משום שפחד שבני-ישראל יילחמו עמו ויכבשו את ארצו, אבל שנאתו של בלעם לישראל הייתה שנאה טהורה שה' נתן בליבו, שנאה שאין לה טעם וסיבה.

זה מה שרש"י אומר: "בלעם היה שונאם יותר מבלק". בלעם ידע שבני-ישראל אינם מתכוונים לתקוף את מואב, ולא זו בלבד שלא גילה זאת לבלק, אלא שמח לנצל את ההזדמנות כדי לקלל את ישראל, כי הוא שנא את ישראל שנאה בלי טעם וסיבה.

הפיכת הקללה

בלעם ביקש לקלל את ישראל, אבל הקב"ה הפך את הקללה לברכה. לא זו בלבד שלא הצליח לקלל, אלא נאלץ לברך את ישראל בדיוק באותו אופן שרצה לקללם. ברכותיו המפורטות בפרשה היו "מעין אותן קללות שביקש לומר". לאור זאת יש לומר, שכשם ששנאתו לישראל הייתה שתולה מאת ה' בליבו, ללא טעם וסיבה, כך גם הברכות מאת ה', שבאו במקומן, מבטאות את אהבתו העצומה של הקב"ה לישראל, אהבה שהיא למעלה מטעם ודעת - "אהבתי אתכם אמר ה'". לכן גם בלעם דווקא, הוא זה שניבא על המלך המשיח שעתיד לגאול את ישראל בגאולה האמיתית והשלמה, כי גם הגאולה העתידה היא ברכה עצומה ונשגבת - למעלה מהדעת וההשגה האנושית.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter