"שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה", ואשריו של מי שיחכה לו באותם ימים ואמונתו לא תיפגם.
מלך המשיח חייב להתחיל בפעולות הכנה אל הגאולה עוד לפני שהיא מתגשמת ומגיעה. לפי העולה מן המקורות, בשלב שבין אותן פעולות הכנה לבין הרגע שיתגלה לעין כול ויביא את הגאולה בפועל ממש – אמור להתרחש תהליך העלמות של המשיח.
וכך כותב רש"י על הפסוק "אשרי המחכה ויגיע" (דניאל יב, יב): "שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה", ואשריו של מי שיחכה לו באותם ימים ואמונתו לא תיפגם.
ה'חתם סופר' מצטט את דברי המדרש רבה, כי המשיח יהיה "נגלה וחוזר ונכסה... שכן מצינו בגאולת מצרים שנגלה להם משה וחזר ונכסה מהם", ומוסיף על כך: "וזה ניסיון גדול, שנעלם הגואל (משה רבנו) שישה חדשים. וכן יהיה בימי משיח צדקנו – יהיה נעלם אחר ההתגלות".
המקובל הנודע מצפת האר"י (האלוקי רבי יצחק) הקדוש, כותב כי המשיח הוא "אדם צדיק נולד מאיש ומאישה, ותגדל צדקתו ויתקבצו אליו רבים... (אך) ועדיין לא יכירוהו כולם... (בהמשך) – על דרך עליית משה להר סיני להביא את הלוחות... (גם המשיח) יעלה להר בגופו ובנפשו, ואחר כך יחזור וירד מההר ואז יכירוהו כולם".
אדמו"ר הזקן, בעל התניא, מוסיף כי זו בעיקר המשמעות של המשפט המפורסם: "דוד מלך ישראל חי וקיים". המשיח נקרא ביחזקאל על שם דוד (לדוגמה: "ודוד עבדי נשיא להם לעולם"), ועל תקופה כזו בה נדמה כאילו הוא חלילה אינו בין החיים – אנו שבים ומכריזים כי הוא חי וקיים ועומד בכל רגע להביא את הגאולה.
נכון להיום, אנו נמצאים בפשטות בתקופת ההעלם הזו. הרבי מליובאוויטש נתן להבין חד-משמעית כי הוא הוא המשיח. הרבי העיד על כך ש"ישנו כבר המלך מבית דויד... בחזקת שהוא משיח" וכי זהו השביעי בשושלת אדמו"רי חב"ד, המיוחסת עד דויד המלך. הרבי ציין כי מקומו של המשיח הוא בבית-הכנסת שמספר הבית שלו הוא 770, וזהו מספר הבית בבית הכנסת של הרבי. הרבי גם הזכיר כי 770 עולה בגימטרייה 'בית משיח', ובבית-משיח זה עודד הרבי את שירת החסידים לפניו: 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד'.
הקושי כיום להאמין בזה הוא תוצאה טבעית מכך שאנו שרויים בעיצומה של תקופת ההעלם בה לא רואים את הרבי. וכלשונו של ה'חתם סופר': 'זה ניסיון גדול'. עלינו לטפח את האמונה בעצמנו ובקרב כל מי שאנו באים עמו במגע, וכך יגיע הרגע הגדול שאליו אנו מחכים בכיליון עיניים – רגע התגלותו החוזרת של הרבי תכף ומיד.
מקורות: במדבר רבה פרשת נשוא, פרשה יא, ג. ספר הגלגולים פרק יג. תורת משה שמות ה, כב. מאמרי אדמו"ר הזקן על נביאים עמוד ס. התוועדויות תשנ"ב חלק ראשון עמוד 423 וחלק שני עמוד 107. וראה התוועדויות תש"י עמוד 16.