שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
עם פה מפיק מרגליות כשלו, וכשרונו הנדיר בתיאור, תיאר רבי יצחק אייזיק את
התקופה של ביאת המשיח ותחית המתים, כיצד יהודים פשוטים אלו, בעלי מסירות
נפש, יזכו להערכה ולהערצה מכל אבות העולם.
ע"פ אג"ק אדמו"ר הריי"צ ח"ו ע' חצ"ר
ח תמוז התש"ע (20.06.2010)
לקראת חג השבועות תרי"ז התקבצו ובאו לליובאוויטש למעלה ממאה ועשרים רבנים, ביניהם מגדולי ומזקני החסידים כמו הגאונים המפורסמים רבי יצחק אייזיק מהומיל, רבי יצחק אייזיק מוויטבסק, ורבי הלל מפאריטש, בנוסף לעשרות רבות של גבירים ידועי שם ובעלי בתים נכבדים שבאו לעשות את החג במחיצת רבם כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק".
כדרכם של חסידים, בשעה שנפגשו קיימו התוועדות גדולה שנערכה בגן שליד הבתים בהם גרו הרבי ה"צמח צדק" עם בניו ונכדיו ובני משפחותיהם.
זקני החסידים שהיו מראשי המדברים חזרו על מאמרי החסידות שאותם דרש הרבי בחג ועל דברי התורה שהשמיע כדרכו בקודש בסעודת היום השני של חג השבועות.
מאמרי החסידות שהשמיע הרבי באותו החג היו עמוקים ונשגבים ומלבד גדולי 'המשכילים' לא עמדו השומעים על פשרם מלבד מאמר אחד אותו הבינו כל הנוכחים, גם הפשוטים שביניהם לרבות העגלונים שהסיעו את החסידים לליובאוויטש.
את המאמר החל הרבי בדיבור המתחיל - "בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע", ובו דובר אודות כח מסירות הנפש והעמידה האיתנה של כל יהודי בנוגע לקיום תורה ומצוות. את הדברים עיטר הרבי בכמה מאמרי חז"ל ותיאר בהרחבה את נחת הרוח שיש לקדוש-ברוך-הוא מאיש פשוט שמקיים מצוה בלהט של יראת שמים.
גם בהתוועדות זו חזר הדבר ונשנה, בשעה שחזרו גדולי החסידים על מאמרי החסידות העמוקים, לא השיגו פשוטי העם מאומה. אך לעומת זה, בשעה שחזרו על המאמר "בשעה שהקדימו" צהבו גם פניהם של העגלונים הפשוטים משמחה.
משנסתיימה החזרה קמו כל החסידים הפשוטים ויצאו בריקוד נלהב כשעל שפתותיהם נישא הניגון - "ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכינו". מרגע לרגע גברה השמחה, קצב הריקוד נעשה מהיר יותר וקולם נשמע בגאון ובעוז.
הריקוד מלא החיים, ההתלהבות והשמחה של פשוטי חסידים אלו, העונג והשביעות רצון שזרחה מפניהם השזופים והצרובים, פעלו רושם עז על גדולי החסידים שהביטו נכחם מן הצד.
- "מה אתה אומר על ה"ונתן לנו תורת אמת" של נחום העגלון? - פנה רבי יצחק אייזיק מהומיל לרבי הלל מפאריטש - דודי הגאון רבי זמל סטוצקר לא אמר מעולם "ונתן לנו תורת אמת" עם חדווה כזו!"...
- "ומה דעתכם - השיב רבי הלל - על הרוממות של ה"וחיי עולם נטע בתוכנו" של שלמק'ה הרצען ושלום הסנדלר? אפילו לרוטשילד אין רוממות כזו מחיי העולם העשירים שלו!"...
החזיר לו רבי יצחק אייזיק ואמר:
- "ריקוד זה עם ה"ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו" יביא את פשוטי עם אלו אל המקומות הכי יפים והטובים ביותר. כשיבא משיח ויחיו המתים יעמדו האבות הקדושים, השבטים, משה ואהרן, הנביאים, התנאים והאמוראים יחד עם גאוני וצדיקי כל הדורות, וכולם ישתעשעו דווקא עם פשוטי עם אלו, שאותיות התורה הם אצלם "תורת אמת", מבלי שידעו אף את פירוש תיבותיהן, וריקוד חסידי לאחר דבר תורה חדורה עם יראת שמים הוא אצלם "חיי עולם".
עם פה מפיק מרגליות כשלו, וכשרונו הנדיר בתיאור, תיאר רבי יצחק אייזיק את התקופה של ביאת המשיח ותחית המתים, כיצד יהודים פשוטים אלו, בעלי מסירות נפש, יזכו להערכה ולהערצה מכל אבות העולם.
- "הריקוד הראשון - אמר רבי יצחק אייזיק - ירקוד משה רבינו עמהם כי עליהם עומדת התורה הקדושה ולא על הגאונים מחדשי חידושים. והריקוד האמיתי ירקוד דוד המלך עם מגידי תהילים פשוטים אלו"...
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il