שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
יראת-שמים היא האוצר האמתי, שכל אחד אחראי בעצמו על מידת ביטויו. יראת-שמים היא התנאי המוקדם לכל התקדמות רוחנית. בלעדיה – יכול אדם להגיע להישגים שכליים, אך לא לרוחניות אמתית.
כו תמוז התשע"ח (09.07.2018)
תאמינו או לא, קבוצת חוקרים אמריקאים מדווחת כי הצליחה לאתר גן המשותף לאנשים המחזיקים בעמדות פוליטיות ליבראליות. המחקר בוצע באוניברסיטת קיימבריג' היוקרתית, ובדק תיאום בין המיפוי הגנטי של 2574 נבדקים לבין דעותיהם החברתיות-פוליטיות.
פרופסור פאולר שעמד בראש המחקר מסכם אותו ואומר כי סביבתו החברתית של אדם (כדעות פוליטיות של הורים, למשל), איננה יכולה לספק את כלל ההסברים לנטייתו הפוליטית של אדם, וכי למטען הגנטי המולד השפעה מכרעת על הבחירה בבחירות למפלגה. מסתבר שהבחירות הללו אינן כה חופשיות כפי שחשבנו. מישהו מלמעלה מעורב בהן היטב.
מאמר חז"ל מאשש קביעה זו: "הכול צפוי" קובעים חז"ל, אך מוסיפים "והרשות נתונה" (אבות ג, טז). רשות למה? להיוולד בעל גנים אלו או אחרים? שחור או לבן? בריא או חולה? כעסן או רגוע? גאון או בעל אינטליגנציה ממוצעת ומטה? ממש לא. אז מה כן נתון לבחירתנו? על מה בחיינו יש בכוחנו לשלוט באמת?
מסבירים חז"ל: הכול בידי שמים – חוץ מיראת-שמים (תלמוד בבלי נידה טז, ב). ה"גן" הזה (שקשור גם לבחירות הפוליטיות ולעוד הרבה החלטות בחיים) מצוי אצל כולם, והרשות להפעילו או לחסום אותו נתונה בידיו של כל אחד. יראת-שמים היא האוצר האמתי, שכל אחד אחראי בעצמו על מידת ביטויו. יראת-שמים היא התנאי המוקדם לכל התקדמות רוחנית. בלעדיה – יכול אדם להגיע להישגים שכליים, אך לא לרוחניות אמתית. הישג שכלי, גם אם דתי – אך נטול יראת-שמים – ישרת רק את האגו, ולא תתרחש צמיחה רוחנית אמתית.
הדרך להגיע אל יראת-שמים היא עבודת חיים שלמה הנפרסת באופן מופלא בספר התניא, ספר היסוד של חסידות חב"ד. בתניא מודגשת במיוחד העובדה כי אוצר זה איננו שמור ליחידי סגולה מוכשרים או מחונכים, ומוסבר כיצד הוא נגיש, אפשרי וקרוב מאוד להשגה ממשית לכל אחד ואחת, משום שהפוטנציאל הגנטי טמון בכל יהודי.
יראת-שמים שלובה בקשר הדוק עם מושג רוחני חיוני נוסף: האמונה. בדורנו, נוסף נדבך למבנה הרעיוני המפואר הזה: הדרך אל העיקר השנים-עשר (מתוך שלושה-עשר) באמונת ישראל, כפי שסודרו במשנת הרמב"ם, שעניינו האמונה האיתנה בביאת המשיח. אמונה הכרוכה ביראת-שמים אמתית.
אמונה כזו מחייבת עמידה בניסיונות לא פשוטים, שנועדו לחשל את הצועד בדרך הנכונה, והבאתו לדרגה קבועה ונצחית של חוסן נפשי המתבטא ביראת-שמים ובאמונה כזו, כך שיהיה מופרך בעיניו שהיום לא יתגלה לעין כול הרבי מליובאוויטש מלך המשיח ויוביל את כולנו לגאולה האמתית והשלמה.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il