כז כסלו התשפ"ה (28.12.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » בלק


נבואה אחת על שני מלכים

הרמב"ם מעוניין להוציא מתוך הפסוקים את ההגדרה התורנית לתפקידו של מלך המשיח: "להחזיר מלכות דויד ליושנה".


ח תמוז התש"ע (20.06.2010)

האחרונה בנבואותיו של בלעם מתמקדת בעיקר בשני מנהיגים: דויד המלך והמשיח. כך מפרשים את פסוקי הנבואה גם רש"י וגם הרמב"ם, אולם לכל אחד מהם דרך שונה בפרשנות. רש"י מפרש כי הפסוקים הראשונים מתייחסים לדויד המלך, והאחרונים – למלך המשיח. אולם הרמב"ם קוטע כל פסוק לשניים, כך שהקטע הראשון בכל פסוק עוסק בדויד, והשני – במלך המשיח.
 
המחצית הראשונה של כל אחד מהפסוקים די דומה במשמעותה למחצית השנייה. למשל: "אראנו ולא עתה – אשורנו ולא קרוב", "דרך כוכב מיעקב – וקם שבט מישראל". לפיכך מתאים היה לכאורה כי רש"י, שדרכו לפרש את פשט מקרא – יתרץ את הכפילות על ידי שיפרש כל קטע על אישיות אחרת, כמו הרמב"ם.
 
מכל מקום בחר רש"י לפרש כפי שפירש, מפני ההקשר הכללי של הנבואה למה שמסופר לפניה. נבואה זו נאמרה בעקבות אכזבתו העמוקה של בלק מלך מואב מהניסיונות הכושלים של בלעם לקלל את עם ישראל. בלעם החליט לפחות להעניק משהו לבלק ולכן גילה לו מה עתיד עם ישראל לעשות לעמו ("ומחץ פאתי מואב"). בהתאם לכך, מתחיל רש"י לפרש את הנבואה על אישיות עליה כבר ידוע לנו כי אכן הכתה את מואב – דויד המלך – וממשיך לפרש את הדברים על אותה אישיות, כל עוד אין אילוץ לעצור ולעבור לאישיות אחרת.
 
אולם הרמב"ם אינו מתייחס להקשר הפשטני של הדברים. הוא מעוניין להוציא מתוכם את ההגדרה התורנית לתפקידו של מלך המשיח: "להחזיר מלכות דויד ליושנה". ולכן הוא מפרש כל פסוק כך שתחילתו מתארת את מלכותו של דויד, והמשכו – את המלכות של מי שיחזיר עטרה ליושנה –  המשיח.
 
(ליקוטי שיחות כרך יג עמוד 85)




שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter