הנביא יחזקאל עורך רשימת קרבנות שיקריבו בבית המקדש השלישי. בין השאר הוא מציין: "וכבש בן שנתו תמים, תעשה עולה להשם, בבוקר בבוקר תעשה אותו... עולת תמיד"
הנביא יחזקאל עורך רשימת קרבנות שיקריבו בבית המקדש השלישי. בין השאר הוא מציין: "וכבש בן שנתו תמים, תעשה עולה להשם,
בבוקר בבוקר תעשה אותו... עולת תמיד" (יחזקאל מו, יג-טו).
לדעת הרד"ק, זהו קרבן ה'תמיד' שעליו כתוב בתורה "את הכבש האחד תעשה (מדי יום) בבוקר" (במדבר כח, ד). הבעיה בהסבר זה היא, שקרבן זה קרב גם אחר הצהריים, כמו שנאמר (במדבר שם) "ואת הכבש השני תעשה בין הערביים", וכבש זה לא מוזכר בדברי יחזקאל! מסיק אפוא הרד"ק: "נראה שלא ייעשה לעתיד אלא (רק) עולת הבוקר".
על פי דברים אלה אפשר לבאר מדוע רבי יהודה הנשיא קרא למסכת העוסקת בסדר היום בבית-המקדש – 'תמיד' ולא 'תמידים'. גם בפנים המסכת מפורט סדר ההקרבה של התמיד בשחר בלבד ואין שום התייחסות לכך שקרב קרבן נוסף אחר הצהריים! בכך נרמז שיגיע זמן בו יקריבו קרבן תמיד אחד בלבד בבוקר.
זו גם יכולה להיות הסיבה למנהג נוסף: את הפסוקים מהתורה שעוסקים בקרבן התמיד אנו קוראים פעמיים ביום – לפני תפילת שחרית ולפני תפילת מנחה. בשחרית אנו נוהגים להוסיף ולהתפלל (בימים בהם אומרים תחנון): "יהי רצון מלפניך השם אלוקינו... שייבנה בית המקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך קרבן התמיד שיכפר בעדנו". אך במנחה לא מבקשים זאת. כי אכן לעתיד לבוא, כשייבנה בית-המקדש השלישי, לא נקריב בזמן המנחה את קרבן התמיד!
בספר 'ברכת שמואל' מוסבר העניין על פי הקבלה: היום הוא כנגד מידת החסד, והלילה כנגד מידת הגבורה (שעות בין הערביים משתייכות גם הן במובן מסוים כבר ללילה). 'חסד' ו'גבורה' הן שתי דרכי הנהגה של הקדוש-ברוך-הוא. בדרך החסד ניכר הטוב שבהנהגה, ובדרך הגבורה לא ניכר הטוב – למרות שברור כי כל מה שעושה הקדוש-ברוך-הוא זה לטובה. שני קרבנות התמיד שהקריבו בבית-המקדש הם כנגד שתי דרכי ההנהגה. אך לעתיד לבוא, יהיה הטוב האלוקי ניכר תמיד. כל ההנהגה האלוקית תהיה ביטוי גלוי של דרך החסד. ממילא, יספיק קרבן אחד בלבד.
אולם חשוב לציין כי רבים חולקים על דעה זו (שמובאת כפירוש ולא להלכה). למשל, הרמב"ם שפוסק להלכה כי לא יחול שום שינוי בקרבנות המפורשים בתורה: "כל שיעורי הנסכים האמורים בספר יחזקאל ומניין אותם הקרבנות... (יהיו חד פעמיים ו)אין נוהגים לדורות... אבל דברים הנוהגים לדורות הם דברי תורה שפירשנו, כמו שהעתיקום מפי משה רבינו".
מקורות: תלמוד בבלי פסחים נ, א. משנה תורה לרמב"ם סוף פרק ב מהלכות מעשה הקרבנות. רד"ק, אברבנאל, מצודות, מלבי"ם על יחזקאל מו, יג-טו. מעשה רוקח (לרב אלעזר רוקח). ברכת שמואל (לרב אהרן שמואל קאידינובר) פרשת צו. מדבר קדמות מערכת ת אות ג'. יפה ללב חלק ב עמוד קכח בהשמטות לסי' רלד.