בשונה מהעבר בו היו לכוהנים נשמות הקשורות לנשמת הבל וללויים נשמות הקשורות לקין – לעתיד לבוא תהיינה לכוהנים נשמות הקשורות לנשמת קין וללויים נשמות הקשורות להבל.
המקובל הנודע האר"י (האלוקי רבי יצחק (לוריא)) ז"ל מחדש כי בזמן הגאולה יהפכו הכוהנים ללויים והלויים לכוהנים. את חידושו זה הוא מבסס (בין השאר) על דבריו של יחזקאל (מד, א) בתוך החזון על הבית השלישי: "והכוהנים הלויים בני צדוק". הכוהנים שלעתיד לבוא מכונים כאן באופן יוצא דופן גם בתואר 'לויים', משום שהלויים הם אלו שיעסקו לעתיד לבוא בעבודות הכוהנים.
חידוש זה מעורר שאלה גדולה: ההלכה מועידה – בעיקר בבית-המקדש – עבודות לכוהנים בלבד ועבודות ללויים בלבד. קיים איסור מוחלט ללויים לעבוד בעבודות הכוהנים, ולכוהנים בעבודות הלויים, ועל כל איסורי התורה (כמו גם על כל החיובים) נאמר כי לעולם הם לא יתבטלו. כיצד אפוא ייתכן שיחול שינוי מהותי כל כך, ולויים וכוהנים יתחלפו ביניהם בעבודותיהם?!
מסביר על כך הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כי האריז"ל מתייחס למישור הנשמתי בלבד. האריז"ל כותב, כי שורשן ומקורן של נשמות הכוהנים שלפני הגאולה הוא בנשמת הבל – בנו של אדם הראשון, ושורשן של נשמות הלויים שלפני הגאולה – בנשמת קין אחיו. הבכור מבין השניים הוא קין, ולכן לכתחילה נועדה הכהונה לו ולנשמות הקשורות אליו. בשל חטאו של קין (רצח הבל) עברה הכהונה להבל ולנשמות הקשורות אליו – נשמות הכוהנים במרוצת הדורות. אך לעתיד לבוא יתוקן הפגם הרוחני שנוצר מהחטא, ולכן יחזור המצב להיות כמו בתכנית המקורית, לפיה שייכת עבודת הכהונה לנשמות הקשורות בקין.
(עוד מסביר האריז"ל, כי מבין הנביאים דווקא יחזקאל מתנבא על כך – משום שגם נשמתו מושרשת בנשמת קין).
בהתאם לכך, יש לומר כי במישור המעשי והגלוי, שעל פיו נקבעת ההלכה, לא יחול שום שינוי. רק מי שאביו ואבות אבותיו מדורי דורות היו כוהנים יעבוד ככוהן ורק מי שאביו ואבות אבותיו מדורי דורות היו לויים יעבוד כלוי. השינוי יהיה בנשמות בלבד. דהיינו, בשונה מהעבר בו היו לכוהנים נשמות הקשורות לנשמת הבל וללויים נשמות הקשורות לקין – לעתיד לבוא תהיינה לכוהנים נשמות הקשורות לנשמת קין וללויים נשמות הקשורות להבל.
מקורות: רמב"ם הלכות יסודי התורה תחילת פרק ט והלכות כלי המקדש פרק ג הלכות ט-יא. ליקוטי תורה לאריז"ל שער הפסוקים תחילת יחזקאל. שיעורים בספר התניא פרק נ. איגרות קודש לרבי מליובאוויטש מלך המשיח חלק כא עמוד צה וחלק כג עמוד עדר.