לאחר שנבואת בלעם על חזרת הנבואה התגשמה, יכול מיד להתגשם גם המשכה – ביאת הגאולה השלמה. אלא שככל הנראה, הדורות שעברו עדיין לא היו ראויים לכך ולכן נמשכה הגלות.
בנבואת בלעם נאמר (בין השאר): "כעת ייאמר ליעקב ולישראל מה פעל א-ל... הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא". תקומת העם והתנשאותם כלביא וכארי היא רמז לגאולה, וקודם לה – על פי התרחיש הנבואי – יתגשם הפסוק: "כעת ייאמר ליעקב מה פעל א-ל". כלומר, תשובנה להיאמר לעם ישראל הוראות אלוקיות מפי נביאים. הנבואה שהסתלקה מעם ישראל בשנים הראשונות של הבית השני, תחזור לפני הגאולה.
מתי בדיוק? הרמב"ם מסיק ב"איגרת תימן" כך: בלעם ניבא את דבריו בשנת הארבעים לצאת ישראל ממצרים, דהיינו בשנת ב'תפ"ח (2,488) לבריאה. המילה "כעת" ("כעת ייאמר ליעקב ולישראל") פירושה, כשיחלוף שוב אותו פרק זמן – דהיינו עוד 2,488 שנים. כלומר, שהנבואה תחזור בשנת ד'תתקע"ו (4,976) לבריאה.
ואכן, לפני 800 שנה התגלו בעם ישראל צדיקים בעלי רוח הקודש ובעלי מופת כמו רבי שמואל הנביא, רבי אלעזר בעל ה'רוקח', הרמב"ן – רבי משה בן נחמן, הראב"ד – רבי אברהם בן דוד, רבי עזרא הנביא ורבי יהודה החסיד.
לאחר שנבואת בלעם על חזרת הנבואה התגשמה, יכול מיד להתגשם גם המשכה – ביאת הגאולה השלמה. אלא שככל הנראה, הדורות שעברו עדיין לא היו ראויים לכך ולכן נמשכה הגלות.
כעבור כ-500 שנים מאותה תקופה שוב נחשף עם ישראל לגילויי נבואה – בבתי מדרשם של רבי ישראל הבעל שם טוב ושל נשיאי חב"ד לדורותיהם. ועד לדורנו אנו, שזכינו לשמוע את הנבואה העיקרית: לאלתר לגאולה, והנה זה משיח בא, תכף ומיד ממש! לאחר ששב והתקיים הפסוק "כעת ייאמר ליעקב ולישראל", גדולה הציפייה שיתקיים כבר הפסוק הבא – "הן עם כלביא יקום" – ביאת הגאולה השלמה.
(ליקוטי שיחות חלק ב עמוד 588)