כל רגע נוסף בגלות נועד 'להשביח' את איכות הקליטה וההכלה שלנו את הגילויים האלוקיים של הגאולה, אולם כיום כבר מיצינו את תהליך ה'השבחה'. אנו רוצים אפוא לעבור כבר אל חיי הגאולה.
בבית-המקדש השלישי תאיר הארה אלוקית נשגבת ומיוחדת במינה. גם בעולם כולו תהיה התגלות אלוקית נעלית באין ערוך מכל מה שהאיר כאן בעבר. העובדה שההתגלות תבוא לאחר גלות כה חשוכה וארוכה תבליט את עוצמתה. וכדבריו הידועים של שלמה המלך: "יתרון האור מן החושך" (קהלת ב, יג).
בעומק יותר, זה לא רק שהגלות
מבליטה את עוצמת האור, אלא היא זו ש
מכוננת אותה. המשמעות של המילים "יתרון האור מן החושך" אינה רק שיתרון האור
מתגלה מתוך החושך, אלא שהיתרון
נוצר מתוך החושך. כשם שבעל-תשובה יכול להגיע למדרגה רוחנית גבוהה יותר מזו של צדיק, דווקא בגלל שהוא מתעלה ממצב שפל – המצב בו עמד לפני חזרתו בתשובה – כך גם הגאולה השלמה תביא את העולם למדרגה רוחנית גבוהה מעל ומעבר לכול, דווקא בגלל שהיא התעלות לאחר מצב שפל – הגלות הנוראה.
בתקופת הגלות שוררת אפלה רוחנית של ממש. בני ישראל נדרשים לעמוד בפני ניסיונות קשים של גזרות, השמדות וייסורים מחד גיסא ופיתויים חומריים קורצים מאידך גיסא. העמידה בניסיון מחשלת ומחזקת. היא מגלה בנו תעצומות מעצם הנפש ובכך ומכשירה אותנו לקראת הזינוק הרוחני העצום שנכון לנו בגאולה השלמה.
אם כן, הגלות אינה רק עונש על חטאים. היא מהווה הכנה לגאולה העתידה. אולם כעת כבר סיימנו את ההכנה וההכשרה הנדרשות. כך מנבא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח ואומר כי בכל רגע עומדת הגאולה להתגשם.
מסופר על יהודי נבער מדעת שהגיע לבית-הכנסת בראש-השנה. בעיצומה של תפילה הוא זיהה אנשים בוכים ולא הבין למה. הרי לא הייתה כאן שום קטטה? הסיק האיש כי כנראה הם בוכים מרעב, משום שהתפילה מתארכת מדי. בשלב מסוים חדלו הבכיות ופליאתו של האיש התחדשה. להיכן נעלם הרעב? כנראה, חלפה בראשו הברקה, האנשים נזכרו שהזמן החולף מטיב עם תבשילי הבשר שעל האש כך שההמתנה משתלמת. בפעם הבאה שהוא זיהה קולות בכי הוא התבלבל לגמרי. מה קרה עכשיו? בסוף הוא הבין: נכון שהתבשילים משתבחים, אבל כמה אפשר לחכות?..
וכך גם בענייננו: נכון שכל רגע נוסף בגלות נועד 'להשביח' את איכות הקליטה וההכלה שלנו את הגילויים האלוקיים של הגאולה, אולם כיום כבר מיצינו את תהליך ה'השבחה'. אנו רוצים אפוא לעבור כבר אל חיי הגאולה.
מקורות: תניא פרק יב. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: ליקוטי שיחות חלק ט עמוד 67. קונטרס י"ג מנחם אב וט"ו מנחם אב תש"נ. ליקוטי שיחות כרך י שיחה א לפרשת ויחי. שיחת שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב. וראה התוועדויות תשד"מ עמוד 290 ואילך.