מקום המסתור של הארון (שעד היום לא נחשף!) הוא חלק מבניין הבית הראשון, שנותר על כנו עד עצם היום הזה! מקום זה היה היסוד לקדושתו של הבית השני והוא גם הבסיס לקדושתו של הבית השלישי!
האם יש קשר ממשי בין בית המקדש השלישי לבין בתי המקדש הראשון והשני? לכאורה התשובה לא. בית המקדש השלישי מגיע כבניין חדש, שאינו תלוי בבתי המקדש שקדמו לו.
אולם הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מחדש חידוש גדול, לפיו קיים קשר הדוק בין בתי המקדש. עד כדי כך, שהבית השלישי (וכמוהו גם השני) מבוסס ומיוסד על הבית הראשון!
הרעיון גלום בעובדות ההיסטוריות (שאותן מביא גם הרמב"ם), כי בעת שבנה שלמה המלך את בית-המקדש הוא ידע ברוח-הקודש שסופו להיחרב, ולכן חפר מתחתיו מחילות עמוקות ועקלקלות, כדי שבבוא העת יוכלו לטמון בהן את ארון הברית. ואכן, ברבות השנים ציווה יאשיהו המלך לגנוז שם את הארון.
מכיוון שהחפירות הללו נוצרו כחלק מבניית המקדש – ובאופן ממוקד יותר, כחלק מבניית קודש-הקודשים – המקום הייעודי של ארון-הברית – הן אינן נחשבות מקום מחבוא גרידא, אלא מקום שיש לו קדושה של קודש-הקודשים! כי מלכתחילה, כשבנה שלמה את בית המקדש, הוא קבע לארון שני מקומות: מקום אחד בחלק הגלוי של קדש הקדשים, ומקום שני ב"מטמוניות עמוקות ועקלקלות".
יוצא מכך, כי מקום המסתור של הארון (שעד היום לא נחשף!) הוא חלק מבניין הבית הראשון, שנותר על כנו עד עצם היום הזה!
מקום זה היה היסוד והבסיס לקדושתו של הבית השני, שנבנה מעליו, והוא גם הבסיס לקדושתו של הבית השלישי שייבנה תכף ומיד ממש. ובלשונו של הרבי: "אין זה שישנם
שלושה בתי מקדש (נפרדים) שיש שייכות בין זה לזה, אלא בעיקר הם בית
אחד: בית המקדש השני וכן השלישי אינם בית
חדש (בחלק עיקרי), אלא – הבית (הראשון) שנבנה מחדש... מקום הארון הוא ה"עצם" של הבית המקדש, שבו אינו שייך שום חורבן והפסד, וממנו נבנים המקדש השני והשלישי".
מקורות: תלמוד בבלי מנחות כז, ב. משנה תורה לרמב"ם הלכות בית הבחירה תחילת פרק ד. תוספות הרא"ש להוריות יב, א. ליקוטי שיחות חלק כא עמוד 156 ואילך.