בגאולה השלמה יהפוך צום גדליה, כמו יתר צומות החורבן, ליום חג. הרצון להחזרת מלכות בית דויד, שהביא להרג גדליה, יבוא אל תיקונו בצורה שלמה ונכונה, עם התגלותו משיח בן דויד – במהרה בימינו ממש.
צום גדליה נקבע בשל הריגת גדליה בן אחיקם, מנהיג שארית הפליטה בארץ ישראל לאחר החורבן. עם הריגתו חוסל היישוב היהודי בארץ ישראל והמרכז היהודי עבר לגולה.
לפי מספר דעות, הריגת גדליה לא אירעה בג' בתשרי, היום שנקבע כצום גדליה, כי אם בראש השנה. הצום נקבע למחרת בג' בתשרי, מכיוון שלא ניתן לקבוע צום בראש השנה,.
כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום שלמחרתו, משתמשים על כך חז"ל בביטוי: "הואיל ונדחה – יידחה". כלומר, דחייתו של הצום מיומו הקבוע הינה סגולה לביטולו המוחלט – עם ביאת הגאולה השלמה. על פי זה, צום גדליה, שמלכתחילה הוא דחוי מיומו, מהווה בעצם קיומו את הפוטנציאל לדחיית וביטול הצומות בגאולה השלמה.
גם המאורע שהביא לקביעת הצום קשור במובן מסוים לגאולה. גדליה נרצח על ידי אדם בשם ישמעאל בן נתניה, שהיה ממשפחת בית דויד. על פי המפרשים, ייחוס זה היה הגורם לרצח הנפשע: ישמעאל היה משוכנע כי בשל היותו ממשפחת המלוכה הוא צריך להנהיג את העם שנשאר בארץ, ולא גדליה, שלא היה בן המשפחה. קנאתו בגדליה העבירה אותו על דעתו וגרמה לו לעשות את המעשה החמור. נמצא, שהצום נקבע אמנם בשל מעשה חמור, אך הוא נבט ממניע טוב וחיובי – שיהיה לעם ישראל מנהיג מבית דויד דווקא.
בגאולה השלמה יהפוך צום גדליה, כמו יתר צומות החורבן, ליום חג. הרצון להחזרת מלכות בית דויד, שהביא להרג גדליה, יבוא אל תיקונו בצורה שלמה ונכונה, עם התגלותו משיח בן דויד – במהרה בימינו ממש.
(שיחת צום גדליה תנש"א סעיף ז-ח)