התורה מתרה כי לשון הרע (סיפור עובדה רעה
אמיתית על הזולת, שנחשב לאיסור חמור!) מזיק לשלושה: למספר, לשומע ולזה שדיברו עליו. בזמן שבית המקדש עמד על תילו, מספרת התורה, הייתה הריאקציה אצל המספר מיידית: האיש לקה בצרעת – מחלה שמימית נוראה, בעלת תסמינים פיזיולוגיים קשים, שחייבה בידוד והרחקה מחברת בני אדם.
עם חורבן בית-המקדש, מסיבות שמופיעות גם הן במקורות, חדלה הצרעת הגופנית מלהופיע. יותר לא זוהו השפעות רוחניות שלילית כגורמות לנזקים גופניים אנושיים. מחוללי מחלות הוכרו כחיידקים טפילים ווירוסים.
אולם בעשרות השנים האחרונות הולך שוב ומתהדק הקשר שבין הרוח לחומר. אלפי מחקרים מדעיים למהדרין מוכיחים למעלה מכל ספק כי הלך רוח ומצב רוח, תפיסת עולם וכיווני מחשבה משפיעים על בריאות הגוף לא פחות מגורמים גנטיים או סביבתיים אחרים. הוכח כי עצבנות, ביקורתיות, שנאה כבושה, טינה שמורה, מרירות ואורח חשיבה שלילי ושיפוטי גורמים לסדרת נזקים גופניים קשים לטווח ארוך. החל מעודף חומציות בקיבה ועד למחלות לב, שנחשבות היום לגורם המוות מספר אחד בעולם.
הקשיים הנפשיים יוצרים מעגל של הורמוני סטרס (לחץ, מצוקה), שלאורך זמן מחלישים את פעולת המערכת החיסונית ואת עמידותו של הגוף בכלל. הם מחמירים תסמינים קיימים וחושפים את הגוף שנחלש לשלל מרעין-בישין נוספים כמיקרואורגניזמים ודומיהם, שאורבים בפינה ומחכים להזדמנות ניאותה לתקוף את הגוף.
היום ברור כי גם מי שמספרים בגנותו וכתוצאה מכך סופג חצי ביקורת נוקבים מוגזמים – יוצר לעצמו תדמית אישית שלילית, שתחליש אותו בכל המובנים. ההוראה התורנית הנצחית – לחשוב טוב, לדבר טוב ולעשות טוב, וממילא להימנע מההיפך – הוכיחה את עצמה אמפירית. חשיבה חיובית שגוררת ממילא
דיבור טוב וגישה של חסד, נתפסות היום כהכרחיות לשמירת וקידום הבריאות התקינה.
רופאים רבים מודעים לכך ומורים הוראות כלליות בנוסח: להירגע, לקחת פסק זמן, לנשום עמוק, לספור עד ער לפני שמדברים, להתרחק ממצבים חברתיים הגורמים לתשישות נפשית. אלו ניסיונות מודרניים לעצור ולהגן על המטופלים מפני מעגלי חיים הרסניים של מתח ודאגה.
אך ההצעה לטיפול יסודי ועמוק בהרבה נמצא בידי "רופאי הנפשות", הלוא הם חכמי ישראל לדורותיהם, שהשכילו לחנך ולהדריך צעירים כמבוגרים לאורח החיים המבטיח בריאות אופטימאלית. אורח חיים שהוכיח את עצמו בלמעלה משלושת-אלפים ושלוש-מאות השנים שמאז מתן תורה.
זו גם הדרך להגיע לאהבת-ישראל מעשית, שהיא קריטית לזירוז התגלותו הקרובה של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שיגאל את העולם כולו מקנאה, שנאה ותחרות ויביא לו אהבה ואחדות מושלמות.