מי שייבחר בגאולה לתפקיד המיוחד, יישא בו לנצח, משום שכל עוד הכוהן חי אין מחליפים אותו, ובאותה עת – לאחר תחיית המתים – יהיו החיים נצחיים. מי אפוא אמור לזכות בכתר?
משרת הכוהן הגדול הינה החשובה ביותר בבית המקדש. הכוהן הגדול לובש בגדים מיוחדים, מקריב מנחה מיוחדת בכל יום, עושה את עבודות יום הכיפורים ועוד. מי שייבחר בגאולה לתפקיד המיוחד, יישא בו לנצח, משום שכל עוד הכוהן חי אין מחליפים אותו, ובאותה עת – לאחר תחיית המתים – יהיו החיים נצחיים. מי אפוא אמור לזכות בכתר?
בכמה מקומות נאמר כי התפקיד שמור לאהרון הכוהן. כך גם כותב הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: "תיכף ומיד... זוכים לראות את הדלקת המנורה על ידי אהרן כהן גדול, בבית המקדש השלישי".
דעה אחרת שייכת לתשב"ץ (תשובות (רבי) שמעון בן צמח) לפיה יחזקאל הנביא (שהוא גם כהן) יזכה בתפקיד. הוא מוכיח זאת מהפסוקים הנבואיים המורים על כך שיחזקאל ייתן קרבנות לכוהנים, ונבואה זו עדיין לא התקיימה: "הנה הבטיחו (הקדוש-ברוך-הוא) שהוא יהיה הכהן הגדול לימות המשיח... כי יחזקאל לא עלה מבבל... ועוד, כי סדר הקרבנות שעשו עולי בבל אינו כסדר הנזכר בזו הפרשה. על כן ייראה כי זה יהיה לעתיד לימות המשיח".
כבוד קדושת אדמו"ר הצמח צדק כותב, כי "לעתיד לבוא ש(יתגשם חזון אחר לפיו) יהיו הלויים כוהנים – אם כן קרוב הדבר אשר משה רבינו עליו השלום, שהוא גם כן לוי, יהיה כהן גדול"! (ראוי לציין כי לכמה דעות משה עצמו נחשב תמיד לכוהן ורק מזרעו נפסקה הכהונה).
האם קיימת אפשרות כי יהיו כמה כוהנים גדולים בעת ובעונה אחת? הרמב"ם כותב ש"אין ממנים שני כוהנים גדולים כאחד", כדי שלא תהיה ביניהם איבה ומריבה. אולם בספר לב חיים מועלית כן אפשרות כזו. ייתכן שהרעיון מבוסס על כך שלעתיד לבוא לא תהיינה בעולם שנאה, קנאה ותחרות, כפסיקת הרמב"ם, ולכן אין מניעה ששני כוהנים גדולים ישמשו בו זמנית.
חשוב להדגיש כי כל הדיון האמור נוגע ל
תפקיד הכוהן הגדול. אך בנוגע ל
קדושה המיוחדת של כוהן גדול – מוכיח הרבי מליובאוויטש כי
כל ישראל יזכו לקדושה הזו. כתוצאה מכך, תהיה הכניסה לקודש הקדשים, השמורה לכוהן גדול בלבד – מותרת לכולם (ולאו דווקא ביום הכיפורים).
מקורות: תלמוד ירושלמי סנהדרין פרק י הלכה ב. תלמוד בבלי יומא ה, ב. סנהדרין צ, ב. משנה תורה לרמב"ם הלכות כלי המקדש פרק ד הלכה טו. רד"ק על יחזקאל מג, יט. מגן אבות חלק ג, פז, ב. ספר הגלגולים פרק כג. לב חיים סימן לב דיבור המתחיל 'גם'. אור התורה (צמח צדק) שמות חלק ה עמוד א'תקפו. שיחות הרבי מליובאוויטש: ז' אדר תשמ"ח סעיף יג. שבת פרשת תזריע-מצורע תנש"א סעיף יד. י' אלול תנש"א סעיף יב. ליקוטי שיחות כרך לא תצווה א והערה 47 שם וכרך לב פרשת צו סעיף ו.