חודש טבת החודש העשירי (מניסן), ולמספר עשר יש קשר לגאולה מכמה תחומים: אז נשיר את השירה העשירית, נשחט את הפרה האדומה העשירית, נשמע כינור עם עשרה מיתרים ונשכון בארץ של עשרה עמים
סדר החודשים בתורה נפתח בחודש ניסן, כך שחודש טבת (החודש הנוכחי) הוא החודש העשירי. וכפי שנאמר במגילת אסתר: "בחודש העשירי הוא חודש טבת" (ב, טז).
המספר עשר קשור לגאולה השלמה מכמה תחומים: שירת ההודיה שנשיר כולנו על הגאולה תהיה השירה העשירית של בני ישראל מאז היותם לעם. הפרה האדומה שעמה ניטהר לאחר התגלות המשיח, תהיה הפרה העשירית בהיסטוריה שמיועדת לתהליך כזה. ארץ ישראל השלמה, כפי שהובטחה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים, תתפרס על שטח של עשר מדינות. חז"ל מספרים על כינור מיוחד בעל עשרה מיתרים בו ינגנו בתקופה מתקדמת בגאולה (לכינור זה מכוונים דבריו של דויד המלך "בנבל
עשור זמרו לו" (תהלים לג, ב)).
כידוע, בתאריך עשרה בטבת – היום העשירי בחודש העשירי – נפתח המצור על ירושלים, שהוביל לחורבן הבית הראשון. למספר עשר כאן יש לכאורה הקשר הפוך לגמרי – הקשר של גלות וחורבן. אולם בכך נרמזת לנו האמת אותה מסבירים חז"ל, לפיה כל השפל שבגלות נועד אך ורק להוביל להתעלות הגבוהה של הגאולה. אמנם כעת איננו מצליחים להבין זאת, אך לעתיד לבוא נבין ואף נודה על כך! וכפי שנאמר: "ואמרת ביום ההוא אודך השם כי אנפת בי" (ישעיה יב, א). ראשיתו של תהליך הגלות במספר עשר, נועדה אפוא לרמז שהוא מנביט ומצמיח את הגאולה.
ועוד על החודש: חודש טבת מתואר בלשון חז"ל, כ"ירח שבו הגוף נהנה מן הגוף". בתורת החסידות מוסבר, כי הגופים המוזכרים כאן הם 'הגוף העליון' – הקדוש-ברוך-הוא ו'הגוף התחתון' – עם ישראל, ומשמעות הדברים היא, שבתקופה של צינה וקרה רוחנית (הרמוזה בקור האופייני לחודש טבת), נהנה במיוחד הקדוש-ברוך-הוא מהחום המופק מקיום התורה והמצוות של עם ישראל בגופם. הנאה כזו ממהרת ומחישה במיוחד את הבאת הגאולה השלמה.
היבט נוסף של חמימות קשור לתאריך כ"ד בחודש – יום ההילולא של כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד. האותיות חב"ד הן ראשי התיבות
חכמה
בינה
דעת – כלי השכל, שמהווים את הפן הקר במבנה הנפש. שיטת חב"ד מבוססת על הפנמה והחדרה של אמונה לוהטת אל תוך התודעה השכלית הקרה. אמונה ש'גואלת' מקיבעונות הקרירות של השכל וסוללת את הדרך אל הגאולה האמיתית והשלמה.
מקורות: מכילתא בשלח טו, א. תלמוד בבלי מגילה יג, א. ערכין יג, ב. רש"י על לך לך טו, יט. רבי אברהם אבן עזרא לשמות ג, טו. שיחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: שבת פרשת וירא, שבת פרשת ויחי ושבת פרשת וארא תשנ"ב. ליקוטי שיחות כרך טו עמוד 382 ואילך.