שבעה-עשר בתמוז הוא יום תענית, לציון חמישה מאורעות קשים לעם ישראל שאירעו בו ביום: שבירת לוחות הברית, השבתת עבודת הקרבנות, בקיעת חומת ירושלים, שריפת התורה והעמדת פסל בהיכל המקדש.
בקיעת חומת ירושלים נחשבת למאורע החמור מכולם, משום שפריצת פלוגות הרומאים לתוך עיר-הקודש הובילה בתוך שלושה שבועות לטרגדיה הנוראה מכול – חורבן בית-המקדש. כל עוד עמדה החומה בצורה, קיננה בלבבות תקווה גדולה כי יתחולל הנס והרומאים יובסו בדרך זו או אחרת. משהצליחו הרומאים לפרוץ פנימה, דעכה התקווה ואת מקומה תפסה תחושה קשה כי משמים כבר נגזרה הגזרה.
*
בכל מאבק שהוא, יש לקו ההגנה הראשון משקל מכריע. אם האויב מצליח לפרוץ אותו, יורד המוראל פלאים, משום שבאופן טבעי תבוסה גוררת תבוסה. אמנם אין זה מחייב שהמצב אבוד, אבל הסיכויים להדיפת האויב כבר די נמוכים.
כך בזירה הצבאית וכך גם בזירות מסוג אחר. למשל – זירת המאבק שבתוכנו מול היצר הרע. חז"ל מלמדים עד כמה חשוב להישמר מפני הנפילה הראשונה ברשתו. האומנות של היצר הרע היא לגרום למעוד בדברים הקטנים והלא חמורים. הוא תוקע בנו יתד ראשוני, לכאורה לא משמעותי – אולם מסתבר שהוא משמעותי עד אימה. באמצעות יתד זה הופך היצר לבעל-הבית על חלקה באישיות שלנו, וממנה כבר קלה לפניו הדרך לכבוש חלקות נוספות.
"היום אומר לו עשה כך, מחר אומר לו עשה כך". אחרי פעם אחת ששומעים בקול היצר, מחלחלת בתת-ההכרה המחשבה כי בעצם זה 'לא כל כך נורא'. מועדים פעם נוספת, בדברים חמורים יותר, וגם זה הופך להיות 'לא כל כך נורא'. וכך יורדים מדחי אל דחי ומסתבכים ברשתו הממלכדת.
שבעה-עשר בתמוז מלמד עד כמה חשוב לשמור את עצמנו בתוך חומת הגנה, שתעמוד איתן ותחצוץ בינינו לבין היצר ההרסני. והחומה הזו, מלמדים חז"ל – היא לימוד התורה. התורה אופפת במעטה קדושה שמחסן מפני ניסיונות הבקיעה של היצר הרע.
היתרון הגדול של התורה הוא בכך, שאפילו לאחר שהצליח היצר הרע לכבוש עמדות השפעה בקרבנו – היא יכולה לו. היא מעניקה לנו את הכוח הנדרש להדוף אותו ולהשתחרר ממלתעותיו המפלצתיות.
*
שלושת השבועות שבין שבעה-עשר בתמוז לתשעה באב הם ימי החורבן הגדול. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח קורא ללמוד בימים אלה במיוחד את תורת בית-המקדש, כדי להתחיל לחוות את חיי הגאולה וגם כדי למהר את בואה המיידי: בפרשיות התורה – תרומה, תצווה, כי תישא, ויקהל, פקודי; בספר יחזקאל פרקים מ – מג; במסכתות מידות ותמיד ובמיוחד בהלכות בית הבחירה לרמב"ם.
בספר יחזקאל מופיעה תוכנית אדריכלית מפורטת של בניין הבית השלישי. חז"ל מספרים (מדרש תנחומא צו, יד) כי לאחר שזכה יחזקאל לערוך סיור וירטואלי בתוך הבית השלישי ונצטווה לתאר לעם ישראל כל מה שראה, "אמר יחזקאל לפני הקדוש-ברוך-הוא: ריבונו של עולם! עכשיו אנו נתונים בגולה בארץ שונאינו – ואתה אומר לי לילך ולהודיע לישראל צורת הבית?!... הניח להם עד שיעלו מן הגולה – ואחר-כך אני הולך ואומר להם!
"אמר לו הקדוש-ברוך-הוא ליחזקאל: ובשביל שבניי נתונים בגולה יהא בניין ביתי בטל?!... גדול קרייתה בתורה – כבניינה! לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה...".
זהו אפוא הנשק הטוב ביותר שלנו לעצור ולמגר את היצר הרע, להפיל את 'חומות הגלות' בה אנו שרויים כמעט אלפיים שנה, ולהיכנס כבר אל תוך הגאולה השלמה, שתבוא תכף ומיד.