השבת, כאשר ירעים קולו של החזן בבית-הכנסת ויכריז: "ראש-חודש ניסן ביום ראשון הבא עלינו לטובה" – תכה בלבבות ההכרה: פסח בשער!
השבת, כאשר ירעים קולו של החזן בבית-הכנסת ויכריז: "ראש-חודש ניסן ביום ראשון הבא עלינו לטובה" – תכה בלבבות ההכרה: פסח בשער!
לתחושה הזו של פסח בפתח יש משמעויות שונות ומגוונות. לראשי המשפחות היא מסבה מחשבה קצת מעיקה בשל חגיגת ההוצאות המצפה להם. לעקרות הבית היא גורמת לחץ קדחתני מנטל הניקיון של כל מדורי-הבית. אצל הילדים היא מפתחת אושר מהחופשה בת כמה שבועות שלקראתם. כל אחד והפסח שלו.
אבל מעל לכול, יש להכרה של פסח בפתח משמעות מרכזית, המשותפת לכל עם ישראל. אנו עומדים כעת בפתחו של החודש בו נגאלו אבותינו ממצרים – ומבטיחים חז"ל כי בחודש זה גם ניגאל בגאולה הקרובה. תהליך החרות היהודית התחיל בחודש ניסן וגם יושלם בו. לכן, כאשר מהדהדת באוזננו הקריאה 'ראש-חודש ניסן הבא עלינו לטובה' – הרי שבעיקר היא צריכה לעורר התרגשות, שהנה שוב הגיע המועד המובטח לבוא המשיח.
*
מהי באמת הכוונה בדברי חז"ל, כי בניסן דווקא אנו עתידים להיגאל? האם זה אומר, שבמשך כל חודשי השנה לא יכול חלילה המשיח להופיע, מלבד בחודש זה? – ודאי שלא. הרי באני מאמין היהודי אנו אומרים "אחכה לו בכל יום שיבוא". אנו מחכים לבוא המשיח בכל יום ולא חלילה רק במשך חודש אחד בשנה. מה אפוא המשמעות הנכונה של הדברים?
בדומה לייחודיות שמעניקים חז"ל לחודש ניסן – ישנם ציטוטים אחרים בהם הם מדברים על מועדים אחרים כעיתויי סגולה לגאולה. במקום אחד נכתב, כי בניית בית-המקדש השלישי (שאמורה להתרחש מיד עם בוא הגאולה) תהיה בחודש אב. במקום אחר מופיע, כי בית-המקדש ייחנך דווקא בחודש חשוון. וכך ישנם עוד כל מיני אמרות הקובעות כל אחת זמן אחר בשנה שבו תבוא הגאולה.
מה שמוכיח, כי אין לחז"ל כוונה לתת תאריך בלעדי לגאולה. הגאולה יכולה להתרחש בכל יום ואנו מצווים לצפות לה בכל יום. ולא רק פעם אחת בכל יום, אלא ממש בכל רגע במשך היום. כמו שאנו אומרים בתפילה מדי יום (חול) "כי לישועתך קיווינו כל היום".
המועדים השונים שנקבו חז"ל הנם פשוט עיתויים בהם מתגבר הסיכוי שתבוא הגאולה. חודש ניסן – מפני שבו כבר נגאלנו פעם אחת. חודש אב – מפני שבו חרבו בתי-המקדש הקודמים, והקדוש-ברוך-הוא הבטיח כי החורבן עצמו יצמיח את בניין הבית השלישי. חודש חשוון – מפני שבו הסתיימה בניית הבית הראשון, בימי שלמה המלך. אבל כמובן שהגאולה יכולה להתרחש גם היום, לפני חודש ניסן, וגם בכל יום.
*
מן הסתם, כאשר כבר נחיה בגאולה – נבין ונחוש את פשר סגוליותו הרוחנית של כל אחד מהתאריכים שנקבו חז"ל בקשר לגאולה. כעת, כל עוד מתמהמהת הגאולה, משמשים עבורנו תאריכי הסגולה תמרורי זירוז ודרבון: להתאמץ עוד יותר בתפילה ובבקשה על הגאולה; להרבות עוד יותר בלימוד תורה ובקיום מצוות למען הגאולה.
אמנם אנו חיים כיום בתקופה שממילא בכל רגע עומדת הגאולה להופיע, כפי שניבא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח – אך בזמני הסגולה, כמו בחודש ניסן הממשמש ובא, הזמן מוכשר במיוחד לכך שמאמצינו להגשים את הנבואה ישאו פרי.
ויכול להיות שהקדוש-ברוך-הוא יסתפק כרגע בעצם ההחלטה הנחושה מצדנו לפעול יותר. ההחלטה הטובה כשהיא לעצמה תופסת מקום חשוב מאוד למעלה – כפי שהתבטא הרבי פעמים רבות – ויכולה לגרום להבאת הגאולה בפועל ממש תכף ומיד, עוד לפני חודש ניסן הבא עלינו לטובה.