כב חשון התשפ"ה (23.11.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חג השבועות


מי צריך בכלל תורה?
האם אפשרי מוסר אנושי בלי ציווי אלוקי? ובמילים אחרות: האם ניתן להפריד את ה"לא תרצח" ואת ה"לא תגנוב" מהדיברה "אנוכי ה' אלוקיך" ולתת אותן לבינת אנוש? 

רחל קופצ'יק
יא אייר התש"ע (25.04.2010)

השבוע קוראים בתורה את פרשת יתרו, הפרשה הגדולה של מתן תורה.   

למה לא לגנוב?  כי אלוקים ציווה "לא תגנוב".

למה לא לרצוח?  כי ה' אמר: "לא תרצח".

למה לשמור אמונים לבן הזוג?   נכון, גם את זה כי אלוקים ציווה.  

שבע שנים בפונה לימדו אותי לדקלם שאלה זהה: מי צריך ציווי אלוקי?  מי צריך תורה? למה לא לתת ללב להנחות אותך... למה לא לזרום עם מה שהלב אומר ...

יהיו גם שיאמרו: אדם משכיל יכול להבין לבד מה טוב ונכון.

האמנם? האם אפשרי מוסר אנושי בלי ציווי אלוקי? ובמילים אחרות: האם ניתן להפריד את ה"לא תרצח" ואת ה"לא תגנוב" מהדיברה "אנוכי ה' אלוקיך" ולתת אותן לבינת אנוש?  

מסתבר, שממש לא. קודם כל, "על כל פשעים תכסה אהבה" (משלי). כל אדם אוהב, רואה  קודם כל את עצמו, האהבה הזו יכולה לבלבל אותו גם עד כדי שיפרש לעצמו דברים הפוך על הפוך. כשהוא נוגע בדבר הוא יכול לפרש אפילו גניבה, אפילו רצח – כמצווה, כדבר הנכון לעשות. שים אצבע קטנה על העין. כולה אצבע קטנה, ואתה כבר 'לא רואה ממטר' את העולם כולו.

למה? האצבע קטנה- קטנה, אבל קרובה אליך...

אגב, מחשבה הכי קצרה על הסובבים אותך- בקטן, ועל ההיסטוריה האנושית בגדול, תבהיר לך מהר מאוד ששכל והשכלה מעולם לא נתנו אנשים יפים באמת (צריכים להזכיר למישהו את גרמניה של מלחמת העולם השניה?).

ועוד דבר. נניח שהשכל מחייב אותך לא לקחת אקדח ולרצוח. האם השכל יחייב אותך, שה'הסתלבטות' שלך על יואל אתמול בלילה, ששמה אותך ממש במרכז המסיבה, היתה בעצם רצח? כן, גם ה'ירידה' לפני שבוע על חמוטל. "המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים" מגדירה את זה התורה האלוקית...  

במילים קצרות: גם מצוות מובנות בשכל צריך שיהיה מודגש בהן  היסוד האלוקי ולא רק בינת אנוש, כי: 1. השכל האנושי מושפע מה"אני" ואז כל המוסר יכול להתעוות... 2. כי ההבנה האנושית לא מגיעה ולא נוגעת בערכים "דקים" יותר.

במתן תורה קבלנו מצד אחד דיברה גדולה רוחנית כמו "אנוכי ה' אלוקיך" וקבלנו גם "לא תרצח -לא תגנוב- לא תנאף...". וזה בא לאמר לנו, שה"אנוכי" – הציווי האלוקי הוא הוא הסיבה והכח הגורם לכל הערכים החברתיים, גם אם הם מובנים בשכל אנושי.    

אבל כאן נוסיף עוד "מכה " לסיום. מתן תורה בא ללמד אותנו, שגם אם נצליח לקיים מצוות שכליות מתוך מחויבות להבנה אנושית, הרי גם אז, המטרה של אדם עלי אדמות היא להתחבר אל האלוקי ולחבר את העולם אל האלוקי על ידי קיום מצוות הבורא. בקבלה קוראים לזה "חיבור מטה ומעלה".  

אתה מתקשה להבין את זה, ברוך? כנראה שאתה צריך ללכת לאיזה שיעור חסידות (יוגה או מדיטציה או טאי צ'י כבר בטח למדת, אז אולי...).

(באדיבות חב"ד הודו)



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter