כז כסלו התשפ"ה (28.12.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר בראשית » פרשת ויגש


השליחות של יוסף במצרים
מצרים משולה לעגלה יפהפיה, וזאת, כל עוד היתה לארץ זו שליטה על עם ישראל, זכתה הארץ ביופי, אך עם יציאתם של בנ"י ממצרים פג יופי זה, והדבר נרמז בעגלות, ששלח יוסף

רבקה ערנטרוי
כה כסלו התשע"א (02.12.2010)

לראות את עגלות יוסף היא בחינת חזות בזרקורים, המתנוססים מעלי בתי השלוחים שבאו לשדה בעקבות החלל... הם מפיחים בו חיים של נשמת קודש ומפריחים את שממת השדה בכוחו של המשלח, המתלווה אליהם במצוות עגלה ערופה. והוא קורא:

רב, עוד יוסף בני, חי...

המילה "עוד" מתפרשת כתאור של מצב עכשווי, כשהאדם עודנו נתון במצב מסויים, אך היא מביעה אף ענין של תוספת. (יוסף)

העגלות ששלח יוסף, היוו עבור יעקב "קודים", הצופנים בקרבם סימני סתר ואותות לעדות של חיים בקרבו של יוסף, בצופן של "רב" ו"עוד" ותוספת של עוצמה, עד כדי הפיחם רוח של חיים אף ביעקב. הכיצד?

"וירא את העגלות אשר שלח יוסף...ותחי רוח יעקב... ויאמר ישראל: "רב, עוד יוסף בני חי..." (ויגש מ"ה, כו, כז) אלו סימני סתר גילה יעקב בעגלות אלו וכיצד הוכיחו לו על חיים אצל יוסף ברמה של פריחה ושגשוג? מהי מהותם של חיים אלו?

כשחיי האדם עדיין תולים בחוט הדק, כשהוא מונשם ומכשיר מלאכותי, מפעיל את דופק לבבו, וכשהוא שקוע בעלפון כבד ותרדמה עמוקה, נטול הכרה - הוא עדיין נחשב חי... ואף אם אינו עשוי להניע את אבריו הקפואים, כי חסרה שם זרימה, עדיין יכול כח מה לעורר אותו ולהשיבו לחיים תקינים, שוקקים ותוססים.

הנשמה היתרה, שמשיב ה' בעולם בעידן השבת, מעוררת בהדרגה. "המעורר ישנים, המקיץ נרדמים, והמשיח אלמים, והמתיר אסורים, והסומך נופלים, והזוקף כפופוים..."

כשפתיל החיים נעשה קלוש קמעה, נעשית קומתו הזקופה של האדם שחוחה, וכשהחוט מתנתק עוד יותר, מועד האדם ונופל, אח"כ דוממים איבריו בשל חוסר זרימת החיים בהם, והאדם אינו מסוגל להניעם... מצב חמור יותר מביא לתנאים בהם נאלם האדם דום, בדומה לתינוק במעי אימו, כשראשו רכון בין כרעיו והוא מונשם ואוכל מבעד לחבל הטבור, אך בצאתו לאוויר העולם, מביע ציוץ הבכי שלו אותות של חיים ושל שליטת המוחין שלו והיא מעידה על התעוררות מהתרדמה העמוקה ומשינה ועלפון וחוסר הכרה ומודעות..

ההתעוררות בשבת בשל אורות הקודש הנמשכים לעולם, מעוררים את האדם מתרדמתו הרוחנית ומחזקת את קו החיים האלוקיים שלו בהדרגה. הלידה מסמלת פדות, מרחבים ועמידה עצמאית של חופש חשיבה ומעש. כשהאדם משוחרר מתלות ושליטה של גורמים לוחצים מחוץ וחרות מכניעה להתמכרות של מאוויים פנימיים כוזבים וחולפים.

הכותנת המוכתמת בדם והשכול של "חיה רעה אכלתהו וטרוף, טורף יוסף" הומרו בעגלות המובילות כל טוב מצרים, וכראה יעקב עגלות אלו, לא פג עוד לבו ולפתע החל להאמין שיוסף חי. החיים גשמיים חזה בו יעקב?

"פרעה לא היה נאות לעולם לאף איש להוציא מרכבות מלכות אלו מארצו, רק למושל אדיר היה מניח לעשות כן" הרהר יעקב בחזותו בעגלות והסיק כי יוסף עודנו חי.

ואולם, הכיצד הגיע יעקב להשגה, כי חייו של יוסף הם בחינת "רב" ו"עוד" ותוספת, כשהנוהג שלו וצעדיו בחיים שקולים ומדודים ונשלטים ע"י הנשמה האלוקית שלו ומעידים על צדקותו והתום היהודי שבו? הכיצד צפה בעגלות חזון לנחמה של אחוות בניו עם יוסף, והן הפיחו בו שמחה והשיבו לו את רוח החיים שבו ואיך ראה בהן את חזיון הגאולה?

הוא ראה בצופן זה ובקודים הנסתרים שבעגלות יוסף כי רב כוחו של יוסף מכוח אביו וכי חייו של יוסף, אינם בחינת חיי הפרט, אך כחייו של מי שה' שמו לשליח, הפורץ את הדרך ליוצאים לשליחות אחריו והוא משמש להם ל"מחיה", ומעניק להם "חיים" ויכולת לעמוד בשליחותם, כך שתנאי המיצר לא ידבירו ויכניעו אותם, אך "אדרבא" ששלוחים אלה יתגברו על המצב המחפיר ו"עוד" יפריחו ויחיו את השממה הגלותית בבחינת "רב".

הוא לא שכח

22 שנה חלפו מאז שנתלוה יעקב אל יוסף בדרך לשכם, כשיצא לאתר את אחיו. 

22 שנה של תלאות ועגמת לב, של דכדוך ויסורים, וגם תקופה של פריחה ושגשוג, פקדה אותו במעמדו המדיני, עד כדי המנותו למשנה המלך, ובכל זאת לא שכח יוסף... הוא לא שכח את מילות הקודש האחרונות, ששמע מפיהו של אביו..

הוא לא שכח, כי הוא תפשם שלא כלאחר יד, והוא קלט אותם שלא במרבדם הרדוד והחיצוני.. והוא שעה אל הדברים האלה מתוך עמקי לבבו ומתוך הפנים שבקרבו והוא ירד לעומקם ולפנימיותם של דברי אביו.. הוא ראם כנר לרגליו והם נחרתו בו ונחקקו בו לצמיתות והם מהווים את הדגל שבחייו. הכיצד? כשיעקב נתלווה אל יוסף, בקש הבן מהאב שיחזור על עקבותיו אך יעקב באר לו את הדינים הכרוכים בפרשית "עגלה ערופה". הוא העמידו על חומרת המצב של שליחת רע או מבקר מכתלי הבית מבלי ללוותו. יד של לסטים ,חלילה, עשויה לפגוע בו ולהזיק לו קשות באם מגלים הזדים כי אין מי שחושש לחייו ומגונן עליו, כי אז באם יתקפוהו, לא יעמוד עליהם גואל הדם של קרבן זה, כי הינו הפקר.

על האדם להשתדל להבליט ולהדגיש בחוץ בלוותו את מבקרו, כי יש לאדם זה ידידים נאמנים, העוקבים אחריו בצאתו, והם לא ינוחו ולא ישקוטו עד כי יווכחו כי הוא הגיע למקום חפצו בשלום. הכלום, קלט יוסף את הדברים כפונקציה הגיונית, המובנת מאליה בשכלו הישר? האם קיבל אותם באופן שגרתי ויבש כהלכה עובדתית קרה, חסרת נשמת חיים ונטולת רגש מתפעל, שיש בו טעם ורגישות של לב מבין?

את המרכבות המלכותיות, ההדורות בהוד ובחוסן מבהיק, ליווה יוסף בצוות מלווה נוסף. מי לא הזהיר אז מאותן עגלות פרעה, המפילות את חיתתן על כל יושבי הארץ, בשל היותן שייכות למושל העולם, המשביר מזון בעידן של רעב, כשהכל נזקקים לו?

בהתאם להגיון הישר ולשכל הבריא, אכן, מסתבר כי מיותר הוא הלווי של עגלות פרעה, אך יוסף הצדיק נקט בהתאם לדיני ההלכה העברית ובכל זאת ליווה עגלות אלו בניגוד לסברת האדם. כך רואה ה"כלי יקר" את הביטוי: "את העגלות אשר שלח (ליווה) יוסף".

מדוע דוקא עגלה?

הלשון עגלה (מרכבה) לפי "הכלי יקר", אינה שייכת כלל לשורש של המילה "עגלה ערופה" שהרי את עגלות אלו שלח יוסף, אומר הכתוב "לשאת אותו" את יעקב, ולשון הרבים של העגלות אינה תואמת את העגלה הערופה שהיא, למעשה, עגלה יחידה.

מהלכות הדינים שבמצוות עגלה ערופה, למד יוסף שיש למדוד את המרחק מהחלל עד לעיר הקרובה ביותר ולמצוא את הגורם והסיבה לנפילת קרבן זה, כדי לפרסם זאת ברבים, כך שהחוטאים יבואו על עונשם, כדי שמקרה אוון זה לא יחזור עוד , חלילה, על עצמו.

העגלה הערופה, מיועדת להסות את הקטגור, בהאשימו את ראשי העיר והשופטים, שאינם חוקרים את הנאשם בנידון החלל שנמצא בשדה כדי למנוע מפגיעה רוחנית באנשים אלו. 

מצרים משולה לעגלה יפהפיה, וזאת, כל עוד היתה לארץ זו שליטה על עם ישראל, זכתה הארץ ביופי, אך עם יציאתם של בנ"י ממצרים פג יופי זה, והדבר נרמז בעגלות, ששלח יוסף.

(העגלות פה, משחקות את תפקידו של לשון נופל על לשון, שהרי גוף הרבים של עגלה (מרכבה) וגוף הרבים של נקבת העגל הוא זהה וצורתו היא המילה: "עגלות" בנקוד של חטף פתח מתחת לע'. (הזוהר הקדוש)

בחיבורי עוללות אפרים נלמד, כי מהעגלה הערופה למדים כי יש להסיק את מוסר ההשכל והלקח הנכון מהתוצאות השליליות של המקרים השונים.

יוסף בקש מאחיו למסור לאביו (באם לא יאמין כי יוסף חי) את הדברים האחרונים שלמדו האב. יוסף נתכוון, שאביו יבדוק את המצב וישקול וימדוד את הגורמים והנסיבות למצב ובשלהם לא ראה יעקב את בנו אוהבו במשך 22 השנה, שהרי גם יעקב שהה מחוץ לבית הוריו 22 שנה ונמנע ממנו לכבד אותם, לכן בקש יוסף שאביו יסיק מדוע נמנע ממנו הכבוד שיוסף יכול היה לרחוש לו ולהעניק לו במשך 22 השנים, שחלפו.

בספרו קדושת לוי, מביא רבי לוי יצחק מבארדיטשאב, כי הלשון "עגלות אשר שלח" רומזות על המושג עיגול, המסמל סיבה ועילה המביאים להשתלשלות והשלכות. יוסף בקש לנחם את אביו מצער הגלות ולעודד אותו כי דוקא צער זה הוא הסיבה להתחלת הגאולה. יוסף יכול היה לחזור אל אביו לאחר שלא מצא את אחיו, אבל דוקא המלאך גבריאל, שניסה להתרות בו שיזהר, כי אחיו "נסעו" מרגשות האחווה כלפיו, הניע אותו להמשיך ולאתר אותם, וכך נתגלגל למצרים ובעקבותיו באו אחיו , עד שהעם כולו ירד למצרים בשליחות של קודש לברר את המקום ולהעשות מוכשרים לקבלת התורה.

ראשית דרכה של השליחות בעולם

האבות הקדישו את חייהם לדבוק בה', ולכן שמשו כרועי צאן, כך שאיש לא הטריד אותם משלוותם בזמנם הפנוי, להתבודד ולהתדבק בשכינה.

יוסף, היה דבוק בשכינה, למרות ההפרעות שפקדו את שלוותו בשל מהלך הניהול הרצוף של עסקי המדינה, ולכך זקף יעקב לזכותו צדקות זו, שעסקים פוליטיים מדיניים, מטרידים של גלות לא השכיחוהו מהתדבקותו בקודש, דבר שלא התרחש עם אף אחד מהאבות ולכן יחס לו יעקב חשיבות של "רב" ושל "עוד" המבטאים את רמתו הרוחנית הנעלית של בנו על כלם.

השליחות של יוסף במצרים, הפיחה חיים ("למחיה") וכח באיש היהודי היוצא לשליחות, שלא יגלה רפיון ותשישות בהתדבקותו בה' בשל גורמי הגלות המעכבים.

השליחות הנוספת שלו והיחודיות שלו והנרמזת בשמו יוסף והמורה על סמל של "עוד" ותוספת, התבטאה בשליטתו של יוסף על עינייני הגלות. הוא טען אל האחים כי הוא הגיע הלום לא בשלהם אך היות : "וישימיני לאב לפרעה ולאדון לכל ביתו ומושל בכל ארץ מצרים".

שליחות זו, שם עליו האלוקים, ושם זה (אלוקים) רומז על ענין של שררה, דין ומשילה היות ולעיתים מגיעה שליחות זו בתנאים של דין, של הסתר והעלם המהווים (עגלות-עיגול) עילה וגורם לצער ועגמת נפש, הרי ע"י המשלח, שיש בו כוחותיו של יוסף, עשוי השליח להגיע למצב של התעלות והצלחה של שיא.

יוסף רמז ליעקב בעגלות, כי החלל הנמצא בשדה הוא סמל למצב של אדם, המנותק מאלוקות בשל היותו במקום שדה, נטול בית מדרש ומקום של תורה. ההלכה תובעת שחכמי ישראל יצאו ל"שדה" אחר "חלל" זה ויציעו לו "אש"ל", דהיינו, מקור למחיה רוחנית וילמדוהו את תורת ה' ומצוותיו.

יוסף נתכוון להוכיח לאביו, שהוא חי ברמה רוחנית שהנציח בו אביו בלוותו לשדה, כדרך החיוב המוטל על ראשי ישראל לצאת לשדה ולהקנות לאלו המנותקים, חיים רוחניים ולכן ,אכן, לא הושפע יוסף מהלך הרוח הנכרי והזר שבמצרים. (משיחת יום ג' ה' טבת, תשמ"ז-לקוטי שחות חלק ל')

ה)ותחי רוח יעקב הנחת שרווה יעקב מבנו שעדיין עמד בצדקותו וגבר אפילו על אביו בצדקותו,(כפי שהדבר משתקף מהמושגים "עוד" ו"רב") הפיח באב רוח חיים.

אחד הגורמים המהווה מקור לנחת מחיה נפש להורים, היא האחווה והאחדות השוררות בינות הילדים. לפני שיוסף פרש מאביו, לימדו יעקב, כי הנשיאים נשאו את כלי המשכן בעגלות של צבים. הצב הוא כנוי לעגלה המכוסה ביריעות בדומה לשריון הצב. 

עבודת הנשיאים נעשתה מתוך שתוף פעולה מלא ומתוך אחדות מוחלטת.

בספר במדבר, פרק ז' פס' ב', מבאר ספורנו:"עגלה על שני הנשיאים" לאות אחווה ביניהם, אשר בה יהיו ראויים, שתשרה שכינה ביניהם. עגלות אלו שראה, סמלו ליעקב, כי האחווה שוררת בינות בניו, והם ראויים שהשכינה תשכון בקרבם, ואז נאמר:"ותחי רוח יעקב".

גם לפי הזוהר הקדוש ניתן ללמוד כי בעגלות ששלח יוסף, נתכוון לרמוז על שש עגלות הצבים, שנשאו הנשיאים את המשכן במדבר. ועפ"י דעה נוספת ניתן להפיק כי יוסף שלח ששים עגלות כרמז לשישים המרכבות העליונות, שירדו עם השכינה לגלות מצרים... חישוב זה הנרמז ב-6 הבעגלות או ב-60 העגלות, ששלח יוסף, הרומזים על המשכת השכינה למצרים, השיב את נפשו של יעקב בגלותו את צדקותו של יוסף. (הזהר הקדוש)

רב, עוד יוסף בני, חי.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter