משחקי חנוכה ומשמעותם
בימי חג החנוכה מרבים בפעילות עם הילדים, כמו נתינת 'דמי חנוכה', משחק הסביבון, ובמקומות שונים אף עורכים הצגות הקשורות עם סיפור פרשת ימי חנוכה, כאשר מתחפשים לחשמונאים.
על כך אמר הרבי: "הנקודה הפנימית בכל מנהגי ישראל אלו – לחזק ולגלות בגלוי עוד יותר את הקשר בין ילדי ישראל לענייני יהדות".
(התוועדויות תשמ"ב, כרך ב')
רמז לדמי חנוכה בפרשה
בחנוכה נוהגים לתת דמי חנוכה, ויש על כך רמז בפרשת השבוע שקוראים תמיד בימי החנוכה: בפרשה מדובר הרבה על נתינת מעות – הכסף בעד השבר במצרים, הכסף שהחזיר יוסף לשבטים, כסף-המשנה שלקחו השבטים עמם ליוסף, והמשאות שנתן יוסף לאחיו – רמז לימי החנוכה שבהם נוהגים לתת מעות.
(ליקוטי לוי יצחק)
טעם למשחק הסביבון הנס בחנוכה נעשה בשינוי הטבע כאשר מעטים ניצחו רבים, חלשים הביסו גיבורים וכו'. כן גם חנוכה הנו שמונה ימים, הרומז למעלה מגבולות הטבע המסתמלים במספר שבע.
לכן משחקים בחנוכה בסביבון, כי הסביבון אינו יכול לעמוד על פי דרך הטבע, לרמז בזה שנתהפכו דרכי הטבע וניתנו רבים ביד מעטים, גיבורים ביד חלשים.
(בשם תלמידי הבעש"ט)
עת רצון לבקש הגאולה
על הפסוק "מגדיל ישועות מלכו ועושה חסד למשיחו" מובא, כי בימי חג החנוכה מתנוצץ אורו של מלך המשיח, בעוד שאחר החנוכה חולף והולך לו. לכן כשמסובבים בדריידיל (סביבון) שנראה כמו מגדל, זה הזמן לבקש מאת השם יתברך, שיגדיל ישועות מלכו חסד למשיחו – ויעשה חסד עם משיח בן דוד הסובל בעוונותינו הרבים, שיהיה "לדוד ולזרעו עד עולם".