כז כסלו התשפ"ה (28.12.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » פרשת השבוע » פרשות נוספות » ספר בראשית » פרשת לך לך


תחושה אביבית בעיצומו של הסתיו
מהי שייכותו של ראשית עת האביב - כשפריחת הניצנים מתגלמת לעיניינו וכשזימרה מלבבת וערבה של ציוצי הצפרים נשמעת בארצנו - להגיגים של פרשת לך-לך ועם עונת גשמי הסתיו שעל הסף?

רבקה ערנטרוי
כט תשרי התשע"א (07.10.2010)

"ואברהם בן תשעים ותשע..בהמולו בשר עורלתו" (בראשית לך-לך יז, כד)

"הניצנים נראו בארץ, עת זמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו" (שה"ש ב, י)

עם בריאת העולם, נפקדו בארץ כוחות הצמיחה והם עמדו טמונים, נעלמים בפתח הקרקע עד ליום השישי של בריאת האדם.

גם גשמי השמים וטלליהם נתעכבו ולא נמשכו לארץ עד בואו של האדם..." וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ וכל עשב השדה טרם יצמח, כי לא המטיר ה'.. על הארץ ואדם אין לעבוד את האדמה" (בראשית ב,ה) היות ולא היה מי שיכיר בטובותיהם...

גם דיבורו של הקב"ה טרם נשמע בקול התור, בסמל של קול התורה ומשנברא האדם, ציווה עליו הקב"ה :"מכל עץ הגן אכול תאכל" (בראשית ב,טז)

ומשחטא האדם, שוב נסתלקו כוחות הצמיחה מהארץ וקללתה היתה שלא תוכל עוד להצמיח בכוחותיה היא, כי אם ע"י עבודת האדם בעצבון, ביגע וטורח... ואף לאחריהם, היא עדיין עשויה להעלות קוץ ודרדר ובני אדם ניזונים אז בדוחק ובצער גדול, היות ותכלית השלמות של כוחות אלו בעולם נועדו עבור האדם, ובעטיו, ובשלו נסתלק הכל.

ומשבא נח, הוא תקן קרדומות וכלי חרישה על מנת להקל מהטורח שבעיבוד האדמה, שהרי עד כה חרש האדם את האדמה במו ידיו.

הכלים שהתקין נח, הקלו על המעמסה, ואולם לאחר שקלקל: "וישת מן היין, וישכר ויתגל בתוך אהלה" (בראשית ח,כא) - לאחר שירד לחקור בפנימיותו של כרם החיצוניים, נתבלבלה דעתו כשכור, ונפל באהלם של הקליפות. דבר זה גרם שדור המבול ודור ההפלגה חטאו לפניו יתברך, ושוב נסתלקו כוחות הארץ כבתחילה...

עד שבא אברהם... כיון שבא אברהם ותיקן, חזר העולם להתייסד ולהבנות כבתחילה... והגיע עת הזמיר – לזמור, לכרות את העורלה.

ושוב נשמע קול התור בארצנו, קולו של הקב"ה בקול התורה. ואברהם לא נזדקק עוד ליפול על פניו... ולכן מוזכרת בפסוק עת הזמיר בטרם השמעות קול התור, היות וזמורת העורלה, היא שהביאה לגלויו של קול התור בסמל של קולו יתברך.

זמורת העורלה ע"י אברהם, מסמלת את כריתת ענפי העורלה שבהן אחוזות הקליפות. 
שלש השעות שלא המתין אדם עד לשבת באכילת פרי עץ הדעת, היוו את השורש והעוצמה לשלש קליפות הטומאה. ויבואו בניו של האדם וימתינו שלש שנות עורלה כנגד שלש השעות שלא המתין האדם וע"י האתכפיא שלהם, ימשיכו את גלויו של קול "התור" בארץ.

הדיבור מבטא את הרגש, ואולם עולם הרגש עצום הוא מידי, כדי שיוכל להצטמצם בדיבור ועיתים אם הרגש עצום הוא מדי, נודם הדיבור. 

רק חיצוניות הרגש מגיעה לביטוי בדיבור.

בשלש השעות הראשונות לפני שבת, כשמידות הנצח, הוד ויסוד שלטו בעולם, נתגלתה חצוניות השכינה ובמידה זעירה מאוד ומצומצמת, האכילה, אז, מעץ הדעת הגבירה מאוד את עוצמתן של שלושת קליפות הטומאה... ולכן ממתינים בניו של האדם בלש השנים הראשונות לפרי ונמנעים מאכילתו, היות והוא סמל של עורלה ושמקננים בה שלוש הקליפות. 

רק בשעה הרביעית, התגלתה בעולם מידת התפארת והביאה עימה הארה מעצמותו יתברך...וכנגד כך, בשנה הרביעית לעורלה, מתגלית הארת העצמות בעולם, הקליפות נדחקות וקול "התור" נשמע בארץ, אלו גלויים של שכינה ואליהם מתלווים קולות משבחים ומפארים של יהודים האוכלים את פירות ההילולים.

ניצנים נראו בארץ - המה גלויי השכינה. עת זמיר הגיע – זוהי עת זמורות, של כריתת העולה. קול ה"תור" נשמע בארצנו" – כריתת העורלה מביאים לגלויים ישירים של קול ה' בתדמית לתור, שכוונתו אור התורה.

זוהי תחושה אביבית בעיצומו של הסתיו, בעידן ז' מרחשון, כשהעם מתחיל לברך "ותן טל ומטר לברכה".

ויהי-רצון שגשמי היורה שלפנינו יביאו עימם עבורינו עתה, את פריחת האביב.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter