שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
לעתיד לבוא, ישתנה סדר התקיעות בראש-השנה, כתוצאה מכך שלא יאמרו בתפילה את הברכות 'מלכויות' ו'זיכרונות' אלא רק ברכת 'שופרות'. באותו זמן נתקע בשופר גם בראש-השנה שחל בשבת
כז אלול התש"ע (06.09.2010)
לתקיעת השופר יש קשר מובהק אל הגאולה האמיתית והשלמה. אנו מזכירים בתפילות ראש-השנה: "והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים" (ישעיה כז, יג). כלומר: הקדוש-ברוך-הוא יתקע בשופר גדול לקיבוץ בני ישראל מגלויותיהם השונות.
התקיעה בשופר מופיעה במקורות בהקשר נוסף לעידן הגאולה השלמה, וגם אותו אנו מצטטים בתפילות ראש-השנה: "והשם אלוקים בשופר יתקע והלך בסערות תימן" (זכריה ט, יד).
לדעת מפרשים רבים, בשני המקומות לא מדובר בתקיעה בשופר גשמי, אלא בדימוי לקריאות אלוקיות רוחניות. אחת – לקיבוץ נידחי עם ישראל לעבוד את הקדוש-ברוך-הוא בירושלים, ואחת – ליצירת קרבות בגויים לקראת הגאולה השלמה.
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח אומר, כי התקיעות הללו כבר 'נשמעו'. מלחמות העולם הראשונה והשנייה היו תוצאה של התקיעה-קריאה אלוקית שבזכריה, והתקיעה שנועדה לקבץ את הנידחים והאובדים היא זו שפעלה את ההתעוררות הגדולה שהייתה בעם ישראל בעקבות הניסים של מלחמת ששת-הימים. רבים מאלה שהיו בבחינת "אובדים בארץ אשור" – שקועים באושר המדומה של מנעמי העולם – חזרו אז אל המקורות ובאו 'להשתחוות לה''. אלא שכמובן עלינו לנצל עוד ועוד את תהליך ההתעוררות ולהמשיך לקרב יהודים לה' ולתורתו – כדי להביא את הגאולה השלמה, בקרוב ממש.
כאשר תבוא הגאולה תהיה לכך השפעה גם על התקיעה הממשית בשופר, זו שאנו מצווים לשמוע בראש-השנה: כיום אין תוקעים בשופר בראש-השנה שחל בשבת, שמא יטעו ויטלטלו את השופר ממקום למקום באופן אסור. גם כאשר היה בית-דין גדול בעם ישראל, כמו בזמן שבית-המקדש היה קיים, התירו לתקוע בשבת רק באותו בית-דין, כי סמכו על כך שבית-הדין ימנע מאנשים להסתובב עם שופר. אך במקומות אחרים לא תקעו בשבת. ברם לעתיד לבוא לא יהיה חשש שייכשלו ויטלטלו באופן אסור ולפיכך יוכלו לתקוע בשופר גם בראש-השנה שחל בשבת.
ועוד: כיום תוקעים בשופר בתפילה בסמוך לברכת 'מלכויות', בסמוך לברכת 'זיכרונות' ובסמוך לברכת 'שופרות'. לעתיד לבוא לא יאמרו את הברכות 'מלכויות' ו'זיכרונות', אלא רק את ברכת 'שופרות' וממילא ישתנה סדר התקיעות.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il