יח אלול התשע"ט (18.09.2019)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

"טל הבדולח" – טל התחייה
תהליך הטהרה המקובל מטומאת מת הוא באמצעות הזאה מ'מי חטאת' – מי מעיין שבהם מעורב אפר משריפת פרה אדומה. בלשון הזוהר מכונה התערובת הזו "שיורי טלא דבדולחא" – שאריות מטל הבדולח. 

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




כולם עשו תשובה
אין בדורנו יהודי שלא חלף בראשו אי פעם הרהור תשובה, ולכן מבחינה זו אנו ראויים כבר להיגאל. בינתיים, ברגעים שנותרו עד להתגלות המשיח, עלינו להוסיף ולשפר את רמת התשובה, כל אחד בהתאם למעמדו ומצבו, ולהמשיך להתחזק באמונה ובציפייה.


|
שתפו:  
חבד » מגזין


טעויות חינוכיות שכדאי להימנע מהן
חינוך מדויק הוא הליך אינדיבידואלי. יחד עם זאת על-פי גדולי החסידות, יש סדרה של טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן. 

ד"ר יחיאל הררי
כו אדר התשע"ו (06.03.2016)

חב"ד
חינוך הוא בחלקו הגדול תהליך אינדיבידואלי. מה שמתאים בתחום החינוך למתחנך אחד אינו מתאים לאחר. על-פי תפיסת החסידות, מטרתו העיקרית של ההליך החינוכי, בשונה מעבודת ההוראה והקניית הידע, היא לעודד את המידות המתוקנות ולדחות את המידות וההרגלים הבעייתיים. התולדה של חיזוק המידות הנאות, ובהן התגברות על חרדות, עצבות, כעסים ויהירות, אמורה להיות אושר, בריאות נפשית ויכולת לראות את הזולת. לכן תגובה או תביעה מסוימת עשויה לסייע למתחנך אחד להפטר מתכונות בעייתיות ואילו אותה התנהגות כלפי מתחנך אחר עשויה לפגוע לו בתחושת הביטחון או בהערכתו העצמית ולמנוע את השינוי המתבקש.

השאלה האם יש טעויות שמבצעים הורים, מתוך בחירה או אינטואיציה, שכדאי להימנע מהן בכל המצבים במסגרת ההליך החינוכי. גדולי החסידות, הרואים בחינוך ערך עליון, בהחלט סבורים שכן. ישנן סדרה של טעויות חינוכיות שיש להימנע מהן. הרשימה של כללי "סור מרע" היא ארוכה למדי. ננקוב בכמה מהנקודות ברשימה, לא בהכרח לפי סדר חשיבות או השפעה:
1. סגנון – זה קשה, נכון. אבל במצב האידיאלי כל פנייה למתחנך, בכל גיל, צריכה להיעשות מתוך כוונה להימנע מהטפות מוסר, מריבות וחיכוכים בלתי נעימים. רבי יוסף יצחק מנסח את הדברים בצורה בהירה:

 "רבים מהמחנכים והמדריכים טועים בזה מה שחושבים אשר בהתרגשות בקול רעם ורעש יגיעו למטרתם בחינוך והדרכה, ומהם מתנפלים על המחונך והמודרך ברוגז בדברים קשים כגידים, ויחרפנו ויגדפנו.

ובאמת גם אם לשעה אחת מתרגש המחונך מלפידי אש אמרי פי המחנך, ולבבו מתכווץ מצער, ולפעמים הנה גם יבכה במר נפשו, הנה חינוך והדרכה זו לא יביאו שום תועלת…"


במילים אחרות אם גם אתם נוטים לנאומים ביקורתיים חוצבי להבות – אז תפסיקו! הטחת ביקורת או ניסיון לעורר בילדים ייסורי מצפון הם מיותרים ואינם משיגים את מטרתם. הביקורת מכווצת את המתחנך רק לרגע. לאחר אותו הרגע השפעתה חולפת והיא עשויה לפעול כבומרנג.

מצד אחד איננו יודעים מהי מידת ההשפעה של אמירה או אפילו תנועה מסוימת בהליך החינוכי. מצד שני, לעולם כל תנועה יכולה להיות ברת השפעה על המתחנך. ישנן כמה סיבות לכך שגם החינוך התקיף ביותר חייב להיות במשבצות של אהבה, רכות ועדינות:

א. לא משנה מה התוכן, כשאומרים את הדברים בסגנון הלא נכון הדברים אובדים והופכים להיות חסרי ערך. ביקורת שיוצאת נגד אישיותו של הילד מעולם לא הועילה לשינוי ולא הביאה להישגים ארוכי טווח.

מנגד אהבה ורכות מועילים לקבלת ההוראות החינוכיות הרבה יותר מאשר הביקורת, המובילה לכיווץ של המתחנך ולא להיפתחות וקליטה שלו.

ב. הערך של המחנך או ההורה בעיני המתחנך גדל בראותו שהמחנך תקיף והחלטי ועדיין אינו יוצא מגדרו.

ג. כשהמתחנך רואה שההקפדה והגבולות הן לא מתוך כעס, תחושת אובדן שליטה או קפדנות אלא מתוך אהבה ומחשבה מוקדמת, מתעוררים אמונו ואהבתו למחנך.

ד. סגנון נכון ייטע בלב המחונך את הערכה כיצד להגיד דברים ברורים ונוקבים מתוך גישה נעימה שיש בה דרך ארץ.
ניתן לומר כי שיטת החינוך שגיבשו ראשי החסידות דוחה השפלה והטפת מוסר משום שסגולה להרמת מידותיו של האדם היא הרמת מעלתו בעיני עצמו, עידוד רוחו וחיזוק בטחונו בנפשו ובכוחותיו הפנימיים.

2. זלזול – על המחנך להימנע מזלזול לא רק בילדיו או במתחנך הקרוב אליו, אלא בחסרונות של כל אדם. זלזול הוא ביטוי לחולשה ולא לעמדה המכירה בערך עצמה. הכנסת זלזול לתוך השיח החינוכי תגרור פגיעה באותה מערכת ולבסוף חוסר הערכה כלפי המחנך. הסיבה לכך היא שכשילד שומע שהמחנך או ההורה מתיר לעצמו לזלזל בדבר מה, מהר מאוד גם הוא יתיר לעצמו לזלזל באחרים ובמטלות שונות.

3. חינוך אינטואיטיבי – החינוך דורש מאמץ והשקעה מרובה. לרוב הוא לא בא מתוך תנועה טבעית ואינטואיטיבית. מבלי להקדיש תשומת לב ומחשבה מעמיקה לתחום החינוך, לתכלית החינוך ולשאלה מהי התוצאה הסופית אליה רוצים להגיע, קשה יהיה לקצור הצלחות.

פעמים רבות ללא ההשקעה הנדרשת בחינוך התוצאה תהיה כישלון חינוכי. הסיבה לכך נעוצה במבנה הנפש של האדם מזה ובמטרה החינוכית מזה. הנטייה הטבעית איננה להשתחרר ממידות אגוצנטריות. באופן טבעי האדם נדחף לעצבות, הלקאה עצמית, העדפת העונג. השינוי של המידות הללו והכוונתן לחיוב דורשים מאמץ והתגברות על נטיות טבעיות.
ידועה האמרה של רבי יוסף-יצחק:
"כשם שהנחת תפילין בכל יום הוא מצווה דאורייתא על כל יהודי, ללא חילוק בין גדול שבתורה לבין איש פשוט, כך הוא חוב גמור על כל יהודי לחשוב כל יום חצי שעה אודות חינוך הילדים ולעשות הכל, מה שבכוחו לעשות ויותר מכפי כוחו, לראות לפעול אצל הילדים, שילכו בדרך בהם מדריכים אותם."

4. לפעול מתוך אינטרסים ולא מתוך ידיעה מגובשת של המטרה החינוכית – סעיף זה הוא נגזרת של הסעיף הקודם. ללא ידיעה ברורה של מהי המטרה החינוכית הספציפית, איזו מידה רוצים לשרש במתחנך ואיזו מידה להקנות תחתיה, סיכויי ההצלחה מועטים. החינוך צריך להיות מכוון למטרה מוגדרת שעולה מתוך מידותיו הטבעיות וההרגלים של המתחנך. אינטרסים אישיים של ההורים פוגמים בהכרח בפעולה שלהם וגורמים למתחנך לא להכיר בערך הדברים של ההורים המחנכים.

5. הערכת יתר ועידוד תכונות אישיותיות – תעודדו את הצעיר על חכמתו וכנראה שבאתגר הבא הוא יסרב להשתתף, מפני שלא ירצה לסכן ולאבד את ההכרה בו כחכם.

על-פי רבי יוסף-יצחק, מחבר "כללי החינוך וההדרכה", אם המחנך והמדריך יעלה על דעתו לרומם מתחנך שאינו כה מוכשר לדרגה של מישהו בעל מעלות וכישרונות מופלגים, הנה לא זו בלבד שלא יפעל בו שום תיקון אלא הוא עלול בזה לקלקלו.

רבי יוסף-יצחק מדגיש כי החובה המוטלת על כל אדם היא על המאמץ להשיג מה שהוא יכול ולא להיות מה שהוא לא. מכאן שגם העידוד והדחיפה של ההורים צריכה להיות בגין המאמץ ולא בגין תכונות קיימות.

6. לא להאמין בשינוי של המתחנך – מיסודות העבודה החינוכית הוא האמונה שכל אחד יכול להשתנות. גם מי שנטיותיו רעות, הן מצד תולדתו והן מצד הרגלים שרכש לעצמו, יש לו את היכולת להסיר מעליו את המידות הקלוקלות, ואף להפכם "מרע לטוב וממגונה לנאה".

הכוח להשתנות נטוע בכל אדם, מעצם בריאתו. אולם הוא תלוי, ראש לכל, בבחירתו ובנכונותו להתאמץ ולהקריב כדי להשתנות.

החסם העיקרי המעכב את השינוי הוא שהמחנכים אינם מאמינים בו. אנו מתאהבים במידות המגונות, בכעס, בעצבות, ולא בוחרים לגלות תחתיהן מידות נאות. וכשאנו לא בוחרים להשתנות, איך נאמין בצעירים, "המתחנכים", שהם יכולים להשתנות?

מכאן כשם שצריכים לא להאדיר בצורה בלתי פרופורציונלית, כך יש מקום להאמין ביכולתו של המתחנך להשתנות ולהציב לו אתגר נעלה אך בר השגה מבחינה אישיותיות לאותו שינוי נדרש.

לסיכום, כללי ה"סור מרע", הטעויות החינוכיות שצריכים להימנע מהן או לכל הפחות להפחית בהן אינם מספיקים. לצדם יש לשזור את כללי ה"עשה", הכללים החינוכים בהם יש לדבוק, גם במסגרת החינוך האינדיבידואלי. לכך נשתדל לייחד את אחת הרשימות הקרובות.

(באדיבות אתר התבוננות)



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter