בשנת תשנ"ב (1992) התייחס הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לעלייה הגדולה של יהודים לארץ ישראל כאל "תחילת קיום ההבטחה של הקהלת בני ישראל מארבע כנפות הארץ"
ישנן דעות שונות בחז"ל מתי בדיוק יתרחש 'קיבוץ הגלויות'. אולם לכל הדעות מדובר בתהליך שיבצע המשיח, לאחר שיבוא.
ישנה איגרת ארוכה שכתב כבוד קדושת אדמו"ר הרש"ב (רבי שלום-בר) מליובאוויטש לפני כמאה שנים, בתגובה לטענה שעלתה בימיו כאילו עליית יהודים לארץ ישראל נחשבת להתחלה של קיבוץ גלויות. אותם טוענים השתמשו גם בציטוט מדברי כבוד קדושת אדמו"ר הזקן (רבי שניאור זלמן מלאדי), שמסביר את המשמעות הרוחנית של "...קיבוץ הגלויות דווקא קודם שיבוא משיח צדקנו במהרה בימינו".
אדמו"ר הרש"ב מצטט, כנגד, דברים אחרים של אדמו"ר הזקן לפיהם קיבוץ הגלויות יהיה לאחר בניין בית-המקדש ובוודאי לא לפני ביאת המשיח. ובאשר לציטוט הראשון – מוכיח כי כוונת הדברים שם היא לתהליך רוחני בלבד של קיבוץ גלויות. בגלויות השונות פזורים ניצוצות של קדושה, ועל-ידי קיום התורה והמצוות של עם ישראל – מתקבצים אותם ניצוצות מהגלויות, אכן לפני ביאת המשיח. אך קיבוץ הגלויות של עם ישראל במובנו הפשוט, יתרחש אך ורק לאחר ביאת המשיח.
אם כי, מבאר הרבי הרש"ב, חייבת להיות התחלה בלבד של קיבוץ הגלויות לפני ביאת המשיח: "ומה שכתוב... דקיבוץ גלויות יהיה קודם לביאת המשיח, היינו... דמלוכה (של המשיח) שייך לאחר שיתקבצו הגליות דווקא. אף שהקיבוץ (המושלם) יהיה על ידו, מכל מקום קודם שיתקבצו הרי אינו שייך מלוכה, כי אין מלך בלא עם, כי אם אחר שיתקבצו על ידו אז תהיה מלכות עליהם ועל כל העולם".
ראוי גם לציין כי בשנת תשנ"ב (1992) התייחס הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לעלייה הגדולה של יהודים לארץ ישראל כאל "תחילת קיום ההבטחה של הקהלת בני ישראל מארבע כנפות הארץ". העיקר, שנזכה להגיע כבר לשלמות החזון של קיבוץ הגלויות וכל יתר החזונות שיתגשמו בגאולה השלמה, תיכף ומיד ממש!
מקורות: סידור עם דא"ח סח, א. איגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א עמוד שח. שיחות הרבי: ו' תשרי תשכ"ז, כ"ד אדר ראשון ושבת פרשת ויקהל תשנ"ב.