כב חשון התשפ"ה (23.11.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » רעיונות התניא


שתי נשמות
עצם המציאות של שתי נשמות בתוך האדם, אינה תלויה במהות האדם: גדול או קטן, צדיק או רשע. שתי נשמות אלו קשורות יחד והן מהותיות לכל אדם מישראל, יהא אשר יהא.

כז סיון התש"ע (08.06.2010)

לכל אדם מישראל יש שתי נשמות, כמו שכתוב: "ונשמות (בלשון רבים) אני עשיתי". עצם המציאות של שתי נשמות בתוך האדם, אינה תלויה במהות האדם: גדול או קטן, צדיק או רשע. יש הבדל בגילוי של הנשמות, איזו מהן מתגלה, ובאיזו דרגה בתוך מציאות האדם ובתוך התודעה שלו. אך בעיקרו של דבר שתי נשמות אלו קשורות יחד והן מהותיות לכל אדם מישראל, יהא אשר יהא.

הנפש האחת מקורה הוא צד הקליפה וסטרא אחרא. נפש זו היא הנפש החיונית, הטבעית. היא נפש החיים הנותנת את החיים לאדם בכל היקף הוויתו הטבעית, הרוחנית והגשמית. זוהי "נפש הבשר" – נפש החיים הטבעיים המקיימים את האדם כחלק מהמערכת הביולוגית הכללית.

נפש זו מתקשרת עם הגוף באופן שהיא מתלבשת בדם האדם. התלבשות רוחנית – כמו לבוש גשמי, היא מושג הכולל בתוכו גילוי וכיסוי כאחד. הלבוש מכסה ומסתיר את האדם עצמו, אך בד בבד הוא זה שמגלה את האדם החוצה, כלפי אחרים. זהו גם היחס של הנפש המתלבשת בדם האדם. היא מסתתרת בתוכו ומתגלה בו, היא משפיעה דרכו את כח החיים הרוחני ומסתתרת בגוף החומרי. החמימות שבדם הוא החלק הדק והרוחני ביותר שבגשמיות, שכן חמימות אינה נתפסת כל כך בחוש המישוש ואין הגדרים הגשמיים מפריעים לחמימות כל כך. הדם הוא איפוא המדיום להתגלותה של הנפש הבהמית, של נפש החיים שהיא הכח הרוחני המחיה את הגוף הגשמי.

מנפש זו נובעות כל המידות הרעות הקיימות באדם, בהתאם לארבעת היסודות המרכיבים אותה. כל מציאות גשמית ורחנית מורכבת מארבעת היסודות – אש, רוח, מים ועפר. גם הנפש מורכבת מאותם ארבעה יסודות:
יסוד האש הוא המקור למדות כעס וגאווה. כמו האש המתנשאת תמיד למעלה, כך הכעס והגאווה הינן מדות של התנשאות האני והרגשת יישותו. וכמו האש העולה למעלה, כך המדות כעס וגאווה, הם מדות שיש בהן גידול ספונטני. מדות אחרות, ככל שמרבים להתעסק בהן, הולך ופוחת הענין שבהן. לעומת זאת, הכעס והגאווה, ככל שעוסקים בהן יותר, הן גדלות. מדות אלה קשורות זו בזו בקשר פנימי, והאחת מולידה את השניה. הגאווה היא התעצמות ה'אני', והכעס היא ההתנגדות לכל מי שמפריע ל'אני' להיות "אני ואפסי עוד".

יסוד המים הוא המקור לתאוות התענוגים. המים גורמים לתענוג שבכל דבר. ה'עסיסיות' שבו, היא סיבת התענוג. גם בנפש, מיסוד המים נובעת התאווה לעונג.

יסוד הרוח הוא המקור למדות הוללות, ליצנות, התפארות ודברים בטלים. מדות אלה הן דברי הבאי ורוח. אין הן מדות שיש בהן ממשות, הן רק 'עושות רוח', ללא שום תוכן וללא כל בסיס. [זהו ההבדל שבין גאווה שמקורה מיסוד האש והתפארות שמקורה מיסוד הרוח. גאווה היא התגאות במה שיש לאדם, לעומת התפארות שהיא התרברבות ריקה ללא שום 'כיסוי'].

יסוד העפר הוא המקור למדות עצלות ועצבות. העפר הוא היסוד הנמוך ביותר היורד למטה, וממנו נובעות המדות המושכות את הנפש כלפי מטה, לחוסר עשייה.  



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter