הרבנית חיה מושקא הדגימה בחייה כי אישה דגולה אינה דווקא זו שכישוריה בולטים במיוחד ושהכול יודעים מיהי ומהי. אדרבה – זו שתומכת ונותנת לבעלה את היכולת להפיק את המיטב שבו – היא אישה דגולה עוד יותר
התאריך העברי כ"ב בשבט, שיחול ביום שני הקרוב, הוא יום פטירתה של רעיית הרבי מליובאוויטש, הרבנית חיה-מושקא ז"ל. אישה דגולה, ששמרה על צניעות מופלגת ומעטים מאוד האנשים שזכו להכירה ובכלל לראות אותה.
כאשתו של הרבי המפורסם ביותר בעולם, יכולה הייתה לזכות לכבוד מלכים ולתהילה רבה בכל מקום שתפנה – אך היא לא פנתה לשום מקום. אפילו בבית-מדרשו של בעלה, הרבי, כמעט לא הופיעה. היא ממשה הלכה-למעשה את דבריו של דויד המלך בתהילים, "כל כבודה בת-מלך פנימה" ומיעטה מאוד לצאת מפתח ביתה.
אלה שכן זכו להיות קרובים אליה מתארים את השכלתה הרחבה, את תבונתה הרבה, את מידותיה הנאצלות. אולם דומה כי פסגת מעלותיה היא מוכנותה המפליגה לוותר גם על המינימום שבמינימום בחיי המשפחה לטובת תפקידו הנשגב של בעלה. במידה מעוררת השתאות היא נתנה גיבוי ותמיכה מלאה להתמסרותו של הרבי למען כלל העם.
מאז עלה הרבי על כס המנהיגות, מעטות מאוד היו השעות השבועיות שזכתה רעייתו הרבנית ליהנות במחיצתו. במשך היום שהה הרבי כל הזמן בחדרו שבבניין המפורסם '770' ועסק בצורכי-ציבור וגם חלק ניכר מן הלילות נותר הרבי בחדרו וקיבל אנשים לפגישה ב'יחידות' עד אשמורת הבוקר. בכל השעות הללו נותרה הרבנית בבית, עסוקה בעניינים שונים, חלקם ידועים וחלקם עלומים – והמתינה. המתינה לשובו של הרבי לגיחה קצרה הביתה, עד לחזרתו כעבור שעות ספורות אל '770', אל חדרו ועבודתו. וזוהי גדולה אמתית: הקרבת כל החיים הפרטיים למען שליחותו האלוקית של הרבי.
*
בפרשת-השבוע אנו קוראים על ציפורה, אשת משה רבינו, שכמעט לא נהנתה מכך שיש לה בעל, במובנים המקובלים של הנאה. לאחר תקופה ארוכה בה שהה משה בלעדיה במצרים ונשא ברמה את שליחותו האלוקית להוציא משם את בני-ישראל, היא הגיעה אליו אל המדבר. כמה שבועות לאחר מכן הוא עלה להר סיני כדי להוריד לבני-ישראל את התורה, ואו-אז היא 'איבדה' אותו לגמרי: הקדוש-ברוך-הוא הורה לו לפרוש מן האישה, כדי שיוכל לעמוד הכן לכל קריאה ושליחות ממנו ולא יהיה עסוק בדברים אחרים.
כציפורה בדורה כך הרבנית חיה-מושקא בדורנו גילמה בשלמות את תפקיד הרעיה של מנהיג עם ישראל, המוותרת על היותו במחיצתה כדי שיוכל להתמסר כל כולו למען הציבור. הרבנית הדגימה בחייה כי אישה דגולה אינה דווקא זו שמחזיקה בתפקיד נכבד, זו שחוללה משהו בלתי נשכח, או שכישוריה בולטים במיוחד ושהכול יודעים מיהי ומהי. אדרבה – זו שנותנת לבעלה את היכולת להפיק את המיטב שבו; שתומכת, מעניקה גב לצעדיו ומסוגלת לוותר על הנוחות האישית שלה לטובת מימוש הפוטנציאל שלו – היא אישה דגולה עוד יותר.
*
יום פטירתה של רעיית הרבי אינו עוד יום פטירה של צדקת. הרבי גילה כי ביום זה התחילה התקופה האחרונה בתהליך שלקראת התגלותה של הגאולה, וכל מה שאנו עושים בתקופה זו צריך להיות חדור במטרה היחידה שנותרה לפנינו – קבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש.
חז"ל אמרו שהגאולה באה בזכות נשים צדקניות, ואכן – כדברי הרבי – הגאולה קשורה במיוחד בחייה של הרבנית הצדקנית.