כב חשון התשפ"ה (23.11.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » חגי ומועדי ישראל » חנוכה » מבט לעומק


להודות ולהלל לשמך הגדול
אמנם אנו מציינים גם את ניצחון המכבים על היוונים ומזכירים זאת בתפילות החג, אולם נס פך השמן הוא הציר המרכזי של החג והוא זה שגם עיצב את שמו – חנוכה

כז כסלו התשע"ו (09.12.2015)

חב"ד
ביהדות יש משמעות רבה לשם של כל דבר. אפילו השם שבוחרים הורים לילדיהם מגיע על פי תורת הקבלה באמצעות 'נבואה קטנה'. מין הארה שמימית שמכוונת לבחור את השם המתאים ביותר לבן או לבת.
 
אם כזו ההתייחסות לשם של ילד פרטי, קל וחומר כאשר מדובר בשם של עניין כללי. למשל, שם שניתן לחג אותו חוגגים כל עם ישראל. שמות החגים לא נבחרו באקראיות, אלא משמעות עמוקה טמונה בכל אחד ואחד מהם.
 
אנו נמצאים כעת בעיצומו של חג החנוכה. הסיבה העיקרית שבגללה אנו חוגגים אותו היא נס פך השמן. הפך הקטן שנמצא טהור הכיל שמן בכמות שנועדה להספיק ליום אחד, ונעשה נס והשמן דלק במשך שמונה ימים. הנס קבע את אורכו של החג ואת הצורה שבה אנו מציינים אותו – בהדלקת נרות. הוא גם הסיבה למנהג לאכול בחג מאכלים עתירי שמן.
 
אמנם אנו מציינים גם את ניצחון המכבים על היוונים ומזכירים זאת בתפילות החג, אולם הניצחון היווה סיבה לחגוג יום אחד לכל היותר. נס פך השמן וציון הנס הם הציר המרכזי של החג והם אלו שגם עיצבו את שמו – חנוכה.
 
מעניין לציין כי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו מכנה את החג בשם הנפוץ עד היום: "חג האורים". אך השם היהודי ה'רשמי' היה ונשאר חנוכה, כפי שהוא מכונה בתלמוד הבבלי.
 
*
 
כיצד בדיוק מתבטא הנס בשם חנוכה? על כך ישנם כמה וכמה הסברים. על פי אחד הפופולריים שבהם, מהווה השם ראשי תיבות, שגם מכריעים מחלוקת הקשורה להדלקת הנרות: ח' נרות והלכה כבית הלל.
 
המחלוקת היא בין בית שמאי לבית הלל – כיצד מדליקים נרות בחנוכה. לדעת בית שמאי – "פוחת והולך": בלילה הראשון מדליקים את כל שמונת הנרות, בלילה השני שבעה נרות וכן הלאה. בית הלל לעומתם סוברים – "מוסיף והולך": בלילה הראשון מדליקים נר אחד, בלילה השני שני נרות וכן הלאה. הלכה נפסקה כבית הלל, כפי שאנו מדליקים היום.
 
המחלוקת אינה ענין טכני גרידא. כמו כל המחלוקות בין חכמי ישראל, גם זו מבוססת על רעיון מהותי: בית שמאי מגדירים את ההווה על סמך מה שנכון להיות בעתיד. לכן בכל יום סופרים את הימים שנותרו את סוף החג ומדליקים נרות כמספרם: ביום הראשון – לפנינו כל שמונת ימי החג, ביום השני – רק שבעה ימים וכן הלאה. ככל שמתקרבים לסיום החג ונותרים פחות ימים נחלשת ומתפוגגת ההתלהבות מהחג, ובהתאם – אנו מפחיתים את מספר הנרות שמדליקים.
 
בית הלל, לעומתם, מעריכים את ההווה לפי מה שנצבר בפועל. ביום הראשון 'יש' לנו יום אחד של חג, ביום השני – שני ימים וכן הלאה. מספר הנרות שאנו מדליקים תואם למספר הימים שכבר 'יש' לנו, ולפיכך אנו מוסיפים בכל יום נר אחד, עד ליום האחרון בו מדליקים את כל החנוכייה.
 
*
 
כאמור, וכידוע לכול – נקבעה ההלכה כבית הלל. בכך מובע מסר חשוב: כאשר יהודי חש כי הוא שרוי בחושך רוחני, הוא עשוי לחשוב לאן הוא שואף להגיע בעתיד וכתוצאה מאותן מחשבות עתידניות להתעורר בהתלהבות (בסגנון בית שמאי)  ולנסות בכל כוחו להגיע לשם. אולם התלהבות ראשונית כזו עלולה להתפוגג די מהר.
 
הדרך הנכונה היא לפעול מכוח ההישגים שכבר נצברו ולהמשיך לצבור אותם צעד אחד צעד. ללכת בדרך של "מוסיף והולך" – כבית הלל – ודווקא כך להרבות אור בעצמו ובסביבתו ולגרש את החושך.
 
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מלמד כי זוהי הדרך להביא את הגאולה. לפעול בהתמדה ולהתעלות צעד אחר צעד, לכבוש יעד ועוד יעד, וכך להכשיר את הקרקע לקראת אורו הגדול של משיח, שיאיר לכולנו  תכף ומיד ממש.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter