מתוך הספר "המקדש השני" לרב ישראל דב לבנוני.
התיאור מבוסס על הלכות בית-הבחירה להרמב"ם ופירושו על המשניות למסכת "מדות".
רקע היסטורי: בתמונה רואים דגם של הבית השני, ללא חומת הר-הבית. החומה הקיפה את ההר מסביב, אך במרחק רב מהבית.
בית המקדש שוכלל במרוצת השנים מאז הקמת המשכן במדבר, שנקרא אף הוא מקדש. המשכן היה מקדש ניד, שפורק קודם מסעות בני-ישראל והוקם בזמן חניתם. השכלול הראשון החל כשהגיעו לשילה, והקימו משכן-קבע. במקום קירות מתפרקים העשויים מקרשים, הקימו בנין-אבנים, ועליו פרשו את יריעות המשכן להיות עליו לגג. כשבנה שלמה המלך את בית-המקדש הראשון, - שהיה בנין קבע - על הר הבית בירושלים, נעשו שינויים בעיקר בגדלו של הבנין ובגדלו של המזבח.
לאחר חורבן בית המקדש הראשון, הקימו עולי בבל את המקדש השני.
תכנית המשכן ותכולתו נמסרו מאת הקדוש-ברוך-הוא למשה רבנו. תכנית בית המקדש הראשון נתנה משמים לדוד המלך, ועל הבית השלישי וכל פרטיו התנבא יחזקאל הנביא. על הבית השני לא נמסרה תוכנית מיוחדת מהשמים ולכן היה חייב להתדמות בחלקו או לבית המקדש הראשון או לבית המקדש השלישי, שיבנה בקרוב. בתכנית זו נדון על מבנה הבית השני ונסקור את תכולתו.
פריטים רבים שהיו במשכן, שונו במקדש הראשון והשני בצורתם ובמידתם, מלבד החפצים המקודשים הבאים, שהיו שווים במשכן ובשני בתי המקדש.
א] ארון עצי-שטים מצופה זהב, מכוסה בכפורת, ועליו שני כרובים. משני צדדיו נתונים הבדים [מוטות-הנשיאה].
ב] שולחן עצי-שטים מצופה זהב, עליו הניחו את שתים-עשרה חלות לחם-הפנים ואת הלבונה, ושני בדים מצדדיו.
ג] מזבח-הזהב, שעליו הקטירו כל יום את קטורת הסמים, ובפינותיו שני בדים.
ד] מנורת זהב טהור ולה שבעה נרות, שהכהן היה מדליקם.
ה] בגדי כהן גדול ובגדי כהן הדיוט.