שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
העזרה נקראה עזרת-נשים בשל היותה מוקפת גזוזטראות (יציעים), כדי להפריד, מטעמי צניעות בין גברים לנשים; הנשים היו למעלה על היציעים והגברים - למטה.
מתוך הספר "המקדש השני" לרב ישראל דב לבנוני.
יט סיון התש"ע (01.06.2010)
עזרת הנשים
בתמונה רואים את היציעים, הבנויים על עמודי-שיש יפים. יציעים אלה מיועדים רק לנשים. בתוך עזרת הנשים נמצאת לשכת הסנהדרין הקטנה, שגדלה הוא כשל בית רגיל. לידה עומד כהן, ולפיו אפשר להעריך , באופן יחסי את גובה העמודים ואת כל הבנין. בסנהדרין הקטנה היו עשרים ושלשה דיינים, ובסנהדרין הגדולה - שבעים ואחד.
לפני שער עזrת נשים יש שתים-עשרה מדרגות - גובהה של כל אחת מהן חצי אמה, וגבהן יחד שש אמות - דרכן היו עולים לעזרת-נשים. מדוע נקראה עזרת-נשים? הרמב”ם מלמד זאת, בשל היותה מוקפת גזוזטראות (יציעים), כדי להפריד, מטעמי צניעות בין גברים לנשים; הנשים היו למעלה על היציעים והגברים - למטה.
עזרת-נשים היתה מרובעת [רמב" ם פ"ה הל' ז], ומידותיה: מאה שלשים וחמש אמות אורך על מאה שלשים וחמש אמות רוחב.
ארבע לשכות היו בארבע פינותיה, גודל כל לשכה ארבעים אמה. הלשכות לא היו מקורות, וכך הן עתידות להיות בבית המקדש השלישי, שיבנה בקרוב בימינו.
הלשכות
למה שמשו ארבע הלשכות בעזרת נשים? נפרט כל לשכה בפני עצמה: הלשכה הדרומית-מזרחית היא לשכת-הנזירים ובה היו הנזירים מבשלים את שלמיהם ומגלחים את שערם. נזיר שנדר, כי שערותיו תהיינה קודש לזמן מסוים, עם תום תקופת נזירתו היה מגלח את שערותיו ומביא את קרבנותיו. התגלחת ובישול קרבן האיל נעשו בלשכה זו. הנזיר ואילו הנראים בתמונה, ממחישים באופן יחסי את גודל המקדש והשערים.
בקרן הצפונית-מזרחית נמצאת לשכת דיר-העצים, בה היו כהנים בעלי מומים, הפסולים להקרבת הקרבנות, מתליעים את העצים, כלומר: בודקים ומוציאים כל עץ שיש בו תולעת שלא יעלה על המזבח. הקרן הצפונית-מערבית נועדה למצוערים. אחרי שטבלו, חכו שם להביא את קרבנם כדי שיטהרו מטומאתם.
בלשכה הדרומית-מערבית אחסנו יין ושמן לצורכי בית-המקדש, ועל כן נקראה בשם "לשכת בית-השמנים".
מידות פרק שני
(ה) וחלקה היתה בראשונה, והקיפוה כצוצרה [גזוזטרה], שהנשים רואות מלמעלן, והאנשים מלמטן, כדי שלא יהיו מעורבין.
(ג) החיל עשר אמות, ושתים עשרה מעלות היו שם. רום המעלה חצי אמה, ושלחה חצי אמה.
(ה) עזרת הנשים היתה ארך מאה ושלשים וחמש על רחב מאה ושלשים וחמש. וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה, של ארבעים ארבעים אמה. ולא היו מקרות. וכך הן עתידות להיות, שנאמר (יחזקאל מו, כב) : "ויוציאני אל החצר החיצונה, ויעבירני אל ארבעת מקצועי החצר, והנה חצר במקצוע החצר, חצר במקצוע החצר, בארבעת מקצעות החצר חצירות קטורות". ואין קטורות אלא שאינן מקורות.
(ה) ומה היו משמשות? דרומית מזרחית , היא היתה לשכת הנזירים, ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן, ומגלחין את שערן, ומשלחין תחת הדוד.
(ה) מזרחית צפונית , היא היתה לשכת העצים, ששם הכהנים בעלי מומין מתליעין העצים, וכל עץ שנמצא בו תולעת, פסול מעל גבי המזבח.
(ה) צפונית מערבית , היא היתה לשכת המצורעים.
(ה) מערבית דרומית , אמר רבי אליעזר בן יעקב: שכחתי מה היתה משמשת. אבא שאול אומר: שם היו נותנין יין ושמן, היא היתה נקראת לשכת בית שמניה.
רמב”ם פרק חמישי
(ח) ומה הן משמשות - דרומית מזרחית לשכת הנזירים, ששם מבשלין את שלמיהן ומגלחין את שיערן;
מזרחית צפונית לשכת דיר העצים, ששם כוהנים בעלי מומין מתליעין בעצים, שכל עץ שנמצא בו תולעת, פסול;
צפונית מערבית לשכת המצורעין;
מערבית דרומית בה היו נותנין יין ושמן, והיא הייתה נקראת לשכת בית שמניה:
(ט) עזרת נשים היתה מוקפת כצוצטרה, כדי שיהיו הנשים רואות מלמעלן והאנשים מלמטן כדי שלא יהיו מעורבבים
(ז) ולפני העזרה במזרח הייתה עזרת נשים, והיא היתה אורך מאה ושלושים וחמש על רוחב מאה שלושים וחמש. וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה, של ארבעים ארבעים אמה; ולא היו מקורות, וכן עתידין להיות:
להזמנת הספר: רח' שמואל הנביה 5, ירושלים, טל. 02-5811227
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il