זיכרון הגלות על אלף פרצופיה – גם הוא התבוננות אחורה, אל מה שהיה, המעוררת קשת שלמה של תגובות רגשיות, שעיקרן פחד. תגובות שגוררות הלך רוח ומעשים "גלותיים".
התמכרות לסמים ולאלכוהול היא מחלה עם בסיס ביולוגי הגורמת סבל עצום ונזקים רגשיים, בריאותיים וכלכליים כבדים. מאמצים רבים נעשים לגמילת המכורים, אך למרבה הצער רבים נופלים בחזרה לסם גם לאחר שנים של גמילה וטיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים. למעשה כ-70-80% נופלים חזרה בתוך שנה מהגמילה.
אחד הגורמים למהלך הכרוני הזה הם זיכרונות עיקשים הקושרים חפצים ומקומות לאלכוהול. כדוגמת פאב, בקבוקי משקה, וכמובן הריח והטעם האופייניים. זיכרונות אלה הופכים לתשוקה בוערת שקשה לעמוד בפניה, והם תחילת הנפילה.
במסגרת ניסיון להבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים והביולוגיים העומדים בבסיס תהליכי זיכרון שמביאים לנפילה, בוצע מחקר חדש ומפתיע, המוכיח (בינתיים בחולדות) כי ניתן למחוק זיכרונות אלכוהוליים אלו באופן סלקטיבי, מבלי לפגוע בזיכרונות אחרים, וכך למנוע את הנפילה המחודשת לסמים.
זיכרון הגלות על אלף פרצופיה – גם הוא התבוננות אחורה, אל מה שהיה, המעוררת קשת שלמה של תגובות רגשיות, שעיקרן פחד. תגובות שגוררות הלך רוח ומעשים "גלותיים". בכל הנוגע לנו – זיכרונות כאובים על עבר מפואר שנחרב, גלות ארוכה רווית גזרות ושמדות וסבל מכל הסוגים.
העובדה המוכחת היא ש"מי שמסתכל אחורה – נופל" והופך לשפוף, דיכאוני וקטן-אמונה. כדי להיגאל צריך "לסובב" את הראש. לצאת מהזיכרונות ההם ולהתחיל להביט קדימה, אל העתיד. שם מצפות לנו חוויות אחרות לחלוטין שביכולתן למחוק ולאפס את הזיכרונות הישנים.
לעתיד לבוא – גם הזיכרונות הטובים לא יהיו השיא. בתורת החסידות מוסבר כי אפילו הזמנים המופלאים שמאופיינים בניסים כבירים מן העבר – יתגמדו למול עוצמת הטוב שיהיה מנת חלקנו בזמן הגאולה. הזיכרונות המרים והעלבונות הצורבים יאבדו את משמעותם הקודמת. הנפש תתמלא בהבנה ובקבלה שתמחקנה את המרירות והכאב מחוויית העבר. להיפך: אירועי גלות יובנו מחדש, כאשר יתגלה שבעצם גם הם היו נדבכים בבניינה של גאולה מופלאה.
כבר עתה ניתן להתחיל לנסות להבין מחדש, אם רק נסיט את תשומת ליבנו מהמשמעות הגלותית הקשה של הדברים, ונטרח לחפש את המשמעות הטובה, את הקשר לגאולה הממשמשת ובאה בכל מה שקורה.
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מבקש "לפקוח את העיניים" – על ידי לימוד תורת החסידות, ובמיוחד על ידי לימוד נושאי המשיח והגאולה בתורה, המוארים במיוחד בתורתו של הרבי עצמו. הוא גם מבטיח למי שיטרח לעשות זאת – מראות חדשים וממילא חוויות רגשיות מסוג אחר לגמרי. והעיקר – התקדמות אמיתית ובטוחה לקראת מימושה הנצחי של הכוונה האלוקית, שכבר משחר ההיסטוריה הייתה ועודנה אחת: גאולה אמיתית ושלמה.