כי יקח איש אשה (דברים כד,א)
במקומות רבים בתורה משול היחס בין הקב"ה לכנסת-ישראל ליחסי איש ואישה. מעמד הר-סיני הוא הקידושין (אירוסין), שאז קידש הקב"ה לעצמו את עם-ישראל, והגלות היא בבחינת גירושין. הגאולה העתידה היא הנישואין, שאז 'ישא' הקב"ה את-עם-ישראל לנצח. דברים אלה מתקשרים עם פרשתנו 'פרשת כי תצא', שבה מופיעים דיני הנישואין והגירושין.
הגמרא מספרת, שכאשר בא הנביא וגער בעם-ישראל על שאינו שב בתשובה, השיבה לו כנסת-ישראל: "אישה שגרשה בעלה, כלום יש לזה על זה כלום" ? (שאם גרשתני - המחוייבת אנוכי?!..) תשובה זו מתוארת כ"תשובה ניצחת", אף ש"אמר לו הקב"ה לנביא, לך אמור להן: איזה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה".
פתיחת המסכת
כדי להבין עניין זה יש להקדים ולשאול, למה בחר רבנו הקדוש (יהודה הנשיא - עורך ומסדר המשניות) לפתוח את מסכת גיטין במשנה "המביא גט ממדינת הים וכו'". לכאורה היה צריך לפתוח את המסכת בהלכות העיקריות של הגירושין, ולא במקרה חריג ושולי? מכאן, שבכך בא לידי ביטוי עצם עניין הגירושין, ועצם האפשרות לגירושין, כפי שהדברים הם בשורשם הראשון - אצל הקב"ה.
ההלכה קובעת, שכדי שיחולו הגירושין צריך הגט לצאת מרשות הבעל ולהגיע לרשות האישה. איך יכול אפוא להיות מצב של 'גירושין' אצל הקב"ה, אשר "מלוא כל הארץ כבודו" (ושהכל רשותו)?!
"מדינת-הים"
התשובה לשאלה זו טמונה במשנה הראשונה של מסכת גיטין. אפשרות ה'גירושין' אצל הקב"ה נוצרת מכך ש"הלך בעלה למדינת הים". כל עוד הקב"ה מתגלה כאן, בעולם הזה, ואין הוא מסתיר את פניו מאיתנו, לא ייתכנו 'גירושין'. אולם כאשר חטאינו גורמים שהקב"ה (באכזבתו מאיתנו יעזבנו וְ) יתעלה, כביכול, למעלה, (וכמו) יתעלם ב'ים' ולא יתגלה למטה - ויווצר כאן מצב של מעֵין 'גירושין' בינו ובין עם-ישראל. מצב שהוא, כביכול, ב'מדינת הים'.
מבחינה זו צודקים בני-ישראל כאשר הם טוענים: "אישה שגרשה בעלה, כלום יש לזה על זה כלום". הרי הקב"ה 'הלך למדינת הים', הסתיר את פניו מאיתנו, ולכאורה 'גירש' אותנו (אז מדוע שידרוש מאיתנו דרישות ?!).
לא חל שום שינוי
אולם האמת הפנימית גלומה בתשובת הקב"ה: "איזה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה" (?!). מבחינת הקב"ה עצמו אין הסתר פנים. זו רק הסתרת-פנים מאיתנו, לגבינו. רק לנו נראה כאילו הקב"ה איננו נמצא כאן, אך לאמיתם של דברים לא חל שום שינוי ב"מלוא כל הארץ כבודו", ולכן בפנימיות הדברים (ולמבינים וליודעים...) אין כאן כלל 'גירושין', אלא למרעית-עין... במהותם הפנימית של הדברים לא נותק חלילה הקשר בין הקב"ה לעמו. אמנם איננו רואים זאת לעת-עתה, ולכן נראים הדברים כ'גירושין'; ואולם בקרוב ממש, בגאולה השלמה, תתגלה האמת ויהיו גם ה'נישואין' לעיני-כל ולנֶצח.