כב חשון התשפ"ה (23.11.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
מדור התוכן » רעיונות התניא


ספר שהוא שיחה אישית
ספר התניא איננו כשאר הספרים, אלא הוא מהווה הדרכה אישית ופרטית לכל אחד ואחד. מי שרק ירצה, יוכל למצוא בספר התניא תשובה לכל בעיותיו, ספקותיו ותהיותיו, שכן מחבר הספר – רבי שניאור זלמן מליאדי, בהכירו אישית כל יחיד מלומדי הספר בכל הדורות כולם, כלל בו את כל התשובות על כל השאלות. הרבי, בהיותו 'נשמה כללית', הרי כל הנשמות כללות בו, ואם כן, כל יהודי הלומד בספר התניא, נעשה 'ידוע' לרבי. לכן מהווה הספר הדרכה אישית לכל יהודי שילמד בו, ואם רק ירצה יוכל למצוא בו תשובה לכל שאלותיו.

יא סיון התש"ע (24.05.2010)

רגילים אנשים לומר כי בדברי מוסר הבאים לעורר את הלב לעבודת ה', יש הבדל גדול בין שמיעת הדברים ובין קריאתם.

כל ספר, ואפילו הוא ספר גדול וקדוש, אינו יכול להתאים את עצמו לכל קורא. הקורא הוא זה שקובע מה הוא קורא, כיצד הוא קורא ומה הוא מבין. האדם אינו קורא באופן פסיבי, והדברים נקלטים לפי נטיותיו הרוחניות ולפי מצבו הרוחני באותה שעה. שני אנשים יכולים לקרוא את אותו הספר, והדברים ישפיעו עליהם בצורה שונה לחלוטין.

מעבר למגבלות הנובעות מהאדם הקורא בספרים, מדעתו ומתפיסת שכלו, ישנם מגבלות מצד עצם האור שבספר שאינו יכול להתקבל אצלו. כי הקורא קורא לפי השגת ותפיסת שכלו הוא, ואם אין לו כושר שכלי להבין את מה שהוא קורא, אין הוא יכול לקבל את הדברים באופן הראוי.

דברים הכתובים בספרים גם אם הם דברים קדושים לעצמם, אם הקורא מטה את הדברים לכיוון כזה או אחר, הם אינם מעוררים אותו.

ספרי מוסר או הגות המבוססים על שכל והגיון אנושי, בוודאי אינם שווים לכל אחד, כי נושאים שכליים אינם נוגעים באנשים במידה שווה. יש רעיון שמדבר אל שכלו וליבו של אדם אחד ואינו מדבר כלל אל אדם אחר. מה שיכול ליצור אצל אדם אחד שיאים של התרגשות והתעלות הנפש, יכול שלא 'לגעת' כלל באדם אחר.

גם ספרים המבוססים על מאמרי חכמינו ז"ל בתורה, שהתורה והקב"ה הם אחד, אינם מעוררים כל אדם במידה שווה. נשמות ישראל כולן מתקשרות בתורה והתורה היא המקשרת אותן לקב"ה. התורה, אם כן, קשורה למהותו הפרטית של כל אדם מישראל, משום כך, דברי התורה אינם איפוא ביטוי לאישיותו הפרטית של המחבר, אלא דברים היונקים מן המוקר הכולל, שכל נשמות ישראל מתייחסות אליו ומתאחדות בו. אם כן, היה ניתן לחשוב שספר שנכתב מכוחה של התורה, צריך להיות שווה לכל נפש.

לאמיתו של דבר אין הדברים כך, כי הקשר של התורה לישראל הינו קשר כללי – התורה מדברת בכלל אל הכלל. כלל ישראל קשורים לכלל התורה, אך כל אדם פרטי קשור רק לפרט בתורה, ואין כל אדם זוכה להכיר את חלקו הפרטי בתורה.

שונים פני הדברים בספר התניא:

ספר התניא איננו כשאר הספרים, אלא הוא מהווה הדרכה אישית ופרטית לכל אחד ואחד. מי שרק ירצה, יוכל למצוא בספר התניא תשובה לכל בעיותיו, ספקותיו ותהיותיו, שכן מחבר הספר – רבי שניאור זלמן מליאדי, בהכירו אישית כל יחיד מלומדי הספר בכל הדורות כולם, כלל בו את כל התשובות על כל השאלות. הרבי, בהיותו 'נשמה כללית', הרי כל הנשמות כללות בו, ואם כן, כל יהודי הלומד בספר התניא, נעשה 'ידוע' לרבי. לכן מהווה הספר הדרכה אישית לכל יהודי שילמד בו, ואם רק ירצה יוכל למצוא בו תשובה לכל שאלותיו.

הספר אינו נועד לפתח תיאוריה, לא פילוסופית, לא תיאולוגית ואף לא מוסרית, אלא הרבה יותר מזה – להתייחס לבעיות נפש מסוימות בעבודת ה'. הספר שונה מספרי המוסר הרגילים בכך שלא נכתב מן המחבר אל הציבור, אל הבעיות בצורתן הכוללת והמופשטת כפי שהן מתייחסות אל כלל הציבור, אלא כתגובות לבעיות 'חיות' וממשיות. לא בעיותיו של הכותב, אלא בעיותיהם של הקוראים. הקורא בספר צריך לחפש בו את התשובה לשאלתו הפרטית.

מי שיתייגע כראוי, מובטח שה' יעזור לו למצוא את ההדרכה הראויה. בכל הנוגע לעבודת ה' אין לסמוך על עזרה משמים, אך יש לצפות לסיוע, לתוספת של הארה יתירה כאשר האדם מתייגע כראוי.
ומי שמרגיש שאין הספר עונה באופן ישיר לבעיותיו, צריך לשוחח עם מדריכיו הרוחניים והם יתנו לו את הבינה להבין מעצמו ולמצוא את התשובה לשאלותיו.



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter