מי שנכנס לסוכה של חסידי חב"ד מיד שם לב כי בשונה מסוכות אחרות – אין בה קישוטים. לא שרשרות, לא עיטורים נוצצים, לא תלויים על הדפנות ולא משתלשלים מהסכך. מדוע?
אתה נכנס לאולם תצוגה של חברת מכוניות. מולך עומדות שתי 'מכוניות השנה': האחת – חזקה, יציבה, חסכונית, מהירת תגובה. השנייה – מאובזרת בכל הפינוקים החלומיים, ממערכת מולטימדיה מתקדמת ועד שיאצו מובנה במושבים. שתי המכוניות מוצעות במחיר זהה. באיזו תבחר?
את נכנסת לחנות מוצרי חשמל ופונה למדף שואבי האבק. מוכרנית שצצה מולך משכנעת אותך לחטוף אחד משני 'מכשירי השנה': האחד – חזק, מהיר, עמיד. השני – מעוצב ומצויד בכיסוי אופנתי מרהיב עין. שני המכשירים ב'מבצע', באותו מחיר. באיזה תבחרי?
קונים נבונים לא נותנים לעצמם להתפתות לגירויים נלווים. הם מבינים כי רכב מיועד לנסיעה ותכונותיו על הכביש הן הפרמטרים האמיתיים שלו. כך גם לשואב אבק יש יעד מוגדר – ניקיון, וביצועיו בפועל הם מדדיו הנכונים. מי שרוצה להתפתות אחרי אבזור מגרה – הבחירה בידו. רק כדאי שיזכור כי מדובר באמצעי לקידום מכירות, שמסיח את הדעת מחסרונות מהותיים וממקד את תשומת הלב בחוויות שוליות אך נחשקות.
*
בימים אלה יושב עם ישראל בסוכות ומקיים את מצוות התורה – לזכר 'סוכות העננים' בהן 'הושיב' הקדוש-ברוך-הוא את אבותינו בעת יציאת מצרים. מי שנכנס לסוכה של חסידי חב"ד מיד שם לב כי בשונה מסוכות אחרות – אין בה קישוטים. לא שרשרות, לא עיטורים נוצצים, לא תלויים על הדפנות ולא משתלשלים מהסכך.
הרעיון שמאחורי הנהגה זו הוא להימנע מהסחות דעת. לא לאפשר לנפש ללכת שבי אחרי יופיים של אביזרים נלווים, במקום להתמקד ביופי הרוחני שבסוכה ובקדושתה. בתקופות קדומות, כמו בימי התנאים והאמוראים, עמדו האנשים במדרגה רוחנית גבוהה, בה העיטורים והקישוטים לא הסיחו את דעתם מהיופי הרוחני, ואדרבה – הפכו לחלק אינטגראלי ממנו. מנהגם הקדום הוא אכן המקור לכל אלו שממשיכים עד היום לקשט את סוכתם.
אולם אדמו"רי חב"ד לדורותיהם החליטו, כי לעובדה שאין אנו עומדים במדרגה הרוחנית של אבות אבותינו יש השפעה מכרעת על יכולת השיפוט והסינון התודעתי שלנו. לכן, כדי שנוכל להתמקד ביופי האמיתי – היופי של הקדושה והרוחניות – מן הראוי שנימנע מכל קישוט או עיטור שעלול להסיח לנו את הדעת.
*
גישה זו של התמקדות בעיקר והימנעות מפיתויים מסיחים, מהווה בריח תיכון בכל התנהלותה של תנועת חב"ד. ניקח כדוגמה את הימים הללו, ימי חג הסוכות: בעוד כל עם ישראל יושבים איש בחיק משפחתו ונהנים מחוויות החג המרוממות – מתרוצצים חסידי חב"ד ממקום למקום, מצוידים בארבעת המינים או גם בסוכה ניידת, ומזכים עוד ועוד יהודים במצוות החג.
הם אינם מרשים לעצמם להתפתות אחרי התענוג שבחג שליו בחיק ההורים, האחים, או גם הבנים והנכדים. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח החדיר בעצמותיהם את היעד המוגדר והחשוב של עם ישראל כולו – הגאולה האמיתית והשלמה – וכדי להגיע אל היעד הם מתאמצים ומזכים עוד ועוד יהודים במצוות.
כך בסוכות, וכך גם לאורך כל השנה. כל מי שנחשף לפעילותם של שלוחי הרבי וחסידיו ברחבי העולם – וקשה היום למצוא יהודי שלא נחשף לכך – עומד נפעם מול המסירות להפצת אור היהדות והחסידות. זה הציר המרכזי שעליו סובבים כל חייהם, ושום חוויה רוחנית כזו או אחרת לא מסיחה את דעתם.
עשייה ממוקדת כזו היא שתביא את כולנו אל הגאולה השלמה רגע אחד קודם – תכף ומיד ממש!