שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.
3,347 בני אדם נידונו למוות ב-51 מדינות, ויותר מ-27,000 בני אדם ממתינים להוצאתם להורג לאחר שדינם כבר נגזר. כך עולה מדוח שפרסם "אמנסטי אינטרנשונל". בסין הוצאו האנשים הרבים ביותר להורג. לפחות 24 איש בכל שבוע! במקום השני נמצאת איראן עם 317 הוצאות להורג, ואחריה סעודיה, פקיסטן וארצות-הברית (!) ונראה כי עולם כמנהגו נוהג
פרופסור ירמיהו ברנובר
ג סיון התש"ע (16.05.2010)
3,347 בני אדם נידונו למוות ב-51 מדינות, ויותר מ-27,000 בני אדם ממתינים להוצאתם להורג לאחר שדינם כבר נגזר. כך עולה מדוח שפרסם השנה "אמנסטי אינטרנשונל", הארגון לזכויות האדם של האו"ם. בסין הוצאו האנשים הרבים ביותר להורג. לפחות 24 איש בכל שבוע! במקום השני נמצאת איראן עם 317 הוצאות להורג, ואחריה סעודיה, פקיסטן וארצות-הברית (!) ונראה כי עולם כמנהגו נוהג.
וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה: בדצמבר 2008 קראו חברי העצרת הכללית של האו"ם לבטל את עונש המוות.
במבט היסטורי, אפשר לראות בכך המשך לתפנית המדהימה שחוללה האנושות לפני קרוב לשני עשורים, כאשר ביטלו שני הגושים הגדולים את מצב הלוחמה ביניהם, ואת תקציבי הענק שבוזבזו עד אז להכנות למלחמה – הפנו לצרכי בריאות, חינוך ופיתוח. כהמשך לכך, הבשילה ההכרה כי בכלל תופעת ההמתה, בכל צורה שהיא, היא דבר שלילי ונציגים של רוב אומות העולם התאחדו והכריזו: "אנו קוראים לכל הממשלות לפעול על פי התחייבות האו"ם ולנטוש את עונש המוות אחת ולתמיד".
הכרזה כזו לא נרשמה מעולם בתולדות האנושות. ששת אלפי שנות קיומו של המין האנושי רוויות מעשי פשע, רצח, השמדה ואבדון, שעונש המוות היווה להם תגובה הולמת. גם אנשי "אמנסטי" יודעים שאותם אלפי נידונים (ברובם הגדול, לפחות) אינם צדיקים גדולים. ובכל זאת הם אינם מציעים חלופות, אינם מתייחסים לכוח ההרתעה שיש רק לעונש כזה, אך מוחלט אצלם כי עונש המוות איננו מתאים עוד.
אם נעביר את הדיון מן השטח הפוליטי אל השטח המוסרי, או מוטב: הדתי – נראה שבעצם גם בתורה מעוגן עונש המוות. כבר אדם הראשון נידון למוות ע"י הקדוש-ברוך-הוא בכבודו ובעצמו ("ביום אכלך ממנו (מעץ הדעת) – מות תמות"). ובכלל, ניתנת מהתורה לבתי-הדין סמכות להמית במקרים מסוימים.
אז מה קרה פתאום שהעונש המתבקש הפסיק להיות רלוונטי? הרבי מליובאוויטש מלך המשיח התבטא בהקשרים דומים, כי אלו התרחשויות שמושפעות מן העתיד. אנו קרובים עתה יותר מתמיד לתקופה בה אכן יבוטל כליל גזר דין המוות, על ידי מי שהטיל אותו בפעם הראשונה – הקדוש-ברוך-הוא. אנו מובטחים כי בגאולה הקרובה יתגשם חזון החיים הנצחיים, "בילע המוות לנצח, ומחה השם אלוקים דמעה מעל כל פנים" (ישעיה כה, ח) – וסביר להניח כי העתיד המזהיר הזה משפיע כבר עתה על ההכרה אפילו של גויים, מבלי שידעו כמובן את מקורה של ההשפעה, והם מבטאים זאת בקריאה גורפת לביטול עונש המוות.
אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il