לאחר אכילת עוגות ומיני מאפה שאינם לחם, או תבשיל של חמשת מיני דגן (בכמות של "כזית"), מברכים "על המחיה".
לאחר שתיית יין (בכמות של "רביעית"), מברכים - "על הגפן".
לאחר אכילת פירות משבעת המינים (אף הן ב"כזית"), מברכים - "על העץ".
ברכה זו נקראת "
מעין שלש", משום שיש בה דוגמא לשלשת הברכות שבברכת המזון: "על המחיה", "על הגפן" ו"על העץ" - כנגד ברכת "הזן את הכל". "ועל ארץ חמדה טובה ורחבה" - כנגד ברכת "על הארץ ועל המזון". "ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו" - כנגד "בונה ברחמיו ירושלים". (וגם כנגד הברכה הרביעית "הטוב והמטיב", אומרים: "כי אתה ה' טוב ומטיב לכל").
נוסח הברכה מעין שלוש:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם
על היין: עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן:
על פירות משבעת המינים: עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ:
על מזונות: עַל הַמִחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה
על מזונות ויין ביחד: עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה וְעַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן:
וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ, רַחֵם נָא יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ וְעַל מִזְבְּחֶךָ וְעַל הֵיכָלֶךָ, וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בָּהּ וּנְבָרֶכְךָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה
בשבת - וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת הַזֶּה:
בראש חודש - וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה:
בראש השנה - וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם הַזִּכָּרוֹן הַזֶּה:
ביום טוב - וְשַׂמְחֵנוּ בְּיוֹם חַג (פלוני) הַזֶּה:
כִּי אַתָּה יְהֹוָה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל וְנוֹדֶה לְךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל
על היין: פְּרִי הַגֶּפֶן בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה עַל הָאָרֶץ וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן: (בא''י וְעַל פְּרִי גַפְנָהּ):
על הפירות: הַפֵּרוֹת בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּרוֹת: (בא''י וְעַל פֵּרוֹתֶיהָ):
על מזונות: הַמִחְיָה בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה